لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

غیب‌ پرور: بسیج و کمیته امداد در ۷۶۰۰ مسجد، صندوق قرض الحسنه ایجاد می کنند


غلامحسین غیب‌ پرور ،رئیس سازمان بسیج
غلامحسین غیب‌ پرور ،رئیس سازمان بسیج

به رغم تلاش های بانک مرکزی برای سروسامان دادن به نظام بانکی و نظام مند کردن موسسات مالی و اعتباری، روز سه شنبه در تهران اعلام شد که سازمان بسیج مستضعفین و کمیته امداد با امضای تفاهم نامه ای در۷۶۰۰ مسجد کشور، صندوق قرض‌الحسنه ایجاد می کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین غیب‌ پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز سه شنبه هنگام امضای این تفاهم نامه گفت ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه در سراسر کشور با محوریت مساجد دنبال می‌شود و ۷۶۰۰ مسجد به عنوان هدف مشخص شده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: «نظام بانکی کشور در بسیاری جاها پاسخگوی محرومین نیست، به همین دلیل بسیج باید پای کار بیاید.»

درحالی سازمان بسیج و کمیته امداد امام تفاهم نامه ایجاد ۷۶۰۰ صندوق قرض الحسنه را امضا می کنند که در چند دهه گذشته بسیاری از هزارها صندوق ها ی قرض الحسنه با جمع آوری سپرده های سپرده گذاران ورشکست و یا منحل شده اند.

در کنار صندوق های قرض الحسنه شمار زیادی از موسسه های مالی و اعتباری تاسیس شده اند که غیرمجاز فعالیت می کنند که بعضا به نهادهای قدرت و یا نظامی تعلق دارند.

هر چند سابقه تاسیس موسسات اعتباری غیر مجاز در چارچوب نظام جمهوری اسلامی طولانی است، اما گسترش شدید شمار آن در دولت نهم و دهم به وقوع پیوست.

همزمان با فعالیت این نهادها ی غیرمجاز دولت ها و به ویژه دولت حسن روحانی هم تلاش داشته اند، با کنترل و نظارت بر این نهادها سوء استفاده ها ی مالی را پیش گیری کنند.

۱۹ تیر معاون پارلمانی رئیس جمهوری از دستور حسن روحانی به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای «حل مشکل مؤسسات مالی غیر مجاز» خبر داد.

ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی هم هفتم شهریور گفت اکنون هیچ موسسه اعتباری غیرمجازی در ایران فعالیت نمی‌کند.

همزمان با تلاش دولت برای نظارت و کنترل موسسات اعتباری و مالی غیر مجاز در هفته ها و ماه‌های گذشته، ورشکستگی شماری از آنان و بر بادرفتن میلیاردها تومان سپرده های شهروندان، تصویر دیگری از این موسسات مالی در افکار عمومی به جای گذاشته است.

موسسه های اعتباری «کاسپین» ، «فرشتگان» و «آرمان» از آخرین مواردی هستند که سپرده گذاران آنان در اعتراض به،به گفته سپرده گذاران «سوء استفاده» از سپرده ها ی شهروندان، به خیابان آمدند.

صندوق قرض الحسنه جاوید اولین صندوقی بود که در سال ۱۳۴۶ درتهران پایه گذاری شد.

شمار صندوق های قرض الحسنه تا انقلاب ۱۳۵۷ به ۲۰۰ صندوق رسید. پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ شمار این صندوق ها بشدت افزایش پیدا کرد.

به گفته یک مقام بانک مرکزی در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ صندوق قرض الحسنه فعال است که ۶۰ در صد این صندوق ها در ۴ استان اصفهان، خراسان، تهران و مازندران فعالیت دارند.

به گزارش فارس، محورهای همکاری توافقنامه کمیته امداد و سازمان بسیج مستضعفین که روز سه شنبه ۱۴ شهریور تفاهم نامه آن امضا شد، «در ۲۶ محور تعیین شده است که مشارکت در احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی، ایجاد طرح اشتغالزایی برای ۷ هزار نفر، ارائه خدمات سلامت به ۵۰۰ هزار نفر، ... نمونه‌هایی از این موارد همکاری است»

XS
SM
MD
LG