لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

برنامه ایران برای گفت‌وگوهای مستقیم با طرف‌های برجام


حسن روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت به تحولات اخیر در رابطه با برجام پرداخته است
حسن روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت به تحولات اخیر در رابطه با برجام پرداخته است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به وزیر خارجه جمهوری اسلامی دستور داد تا با گفت‌وگوی مستقیم با روسیه، چین و کشورهای اروپایی چگونگی تداوم توافق هسته‌ای را بررسی کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، آقای روحانی روز شنبه ۲۲ اردیبهشت در جلسه ستاد اقتصادی دولت که با حضور مسئولان اقتصادی کشور برگزار شده به تحولات اخیر در رابطه با برجام پرداخته است.

آمریکا که از طرف‌های اصلی توافق هسته‌ای با ایران بود به رغم توصیه‌های اروپا روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که از این توافق خارج می‌شود تا ادامه برجام با پرسش‌های بسیاری همراه باشد.

اروپا از ایران خواسته که در این توافق باقی بماند، اما از آنجا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را داده است، تهران ادامه همکاری‌های خود را مشروط به آن کرده که از دیگر طرف‌های این توافق تضمین‌های کافی را بگیرد.

خبرگزاری فارس می‌نویسد که حسن روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت بار دیگر بر ضرورت تحقق منافع اقتصادی ایران از توافق برجام تاکید کرده و از وزارت خارجه خواسته که با اعزام فوری هیئت‌هایی به چین، روسیه و کشورهای اروپایی در مورد الزامات تداوم برجام وارد گفت‌وگو شود.

این گزارش می‌گوید که بر این اساس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یک‌شنبه عازم چین می‌شود و سپس به روسیه خواهد رفت. ضمن آن که گفت‌وگوهای هیئت کارشناسی سیاسی– اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی نیز سه‌شنبه این هفته در بروکسل آغاز خواهد شد.

پیش از این روسیه نیز اعلام کرده بود که در تلاش است ایران را قانع کند که از برجام خارج نشود.

فرانسه هم که از دیگر طرف‌های برجام است به شدت از تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرده و آن را غیرقابل قبول دانسته است. وزیر خارجه این کشور گفته است: «واشینگتن می‌بایست با متحدان اروپایی در خصوص تحریم‌هایی که ممکن است شرکت‌های اروپایی طرف قرارداد با ایران را تحت تاثیر قرار دهد، مذاکره کند. و اروپا نباید هزینه خروج ایالات متحده از یک توافق را بدهد که خودشان در آن نقش داشته‌اند.»

اما رئیس جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرده که ایالات متحده به توافق جدید و «عادلانه‌ای» با ایران دست یابد. دونالد ترامپ همچنین هشدار داده که «ایران یا باید مذاکره کند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد».

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فارس و رادیو فردا؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG