لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

توضیح سخنگوی اتمی ایران درباره تورقوز‌آباد: فضاسازی رسانه‌ای شده، موضوع کوچکی است


بهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه با اشاره به این که «آلودگی با غنای بالا» در تورقوزآباد مطرح نیست گفت که «تورقوز‌آباد بخش خصوصی است» و «ذراتی که می‌توانند پرواز کنند هر جایی می‌تواند باشد».

بهروز کمالوندی که روز شنبه، ۱۸ آبان، در یک نشست خبری سخن می‌گفت تاکید کرد که در این زمینه «فضاسازی رسانه‌ای» شده و موضوع تورقوزآباد «مسئله کوچکی است که حل خواهد شد».

تورقوزآباد محلی است که نخست وزیر اسرائیل سال گذشته از آن به عنوان «انبار مخفی هسته‌ای ایران» یاد کرد. اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان «توضیح فوری» جمهوری اسلامی درباره آثار اورانیوم کشف شده در «تورقوزآباد» در حومه تهران شده است.

اخراج بازرس از ترس خرابکاری بود

آقای کمالوندی همچنین درباره اخراج یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نطنز نیز گفت اگر قصد بازرسان «خرابکاری باشد» یا «بخواهند به اطلاعاتی دست پیدا کنند»، جلو آن را خواهیم گرفت.

او گفت لغو اعتبارنامه این بازرس به معنای پایبند نبودن ایران به مصونیت بازرسان آژانس نیست و در این زمینه گزارشی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است.

آقای کمالوندی همچنین در واکنش به اظهارات مایک پومپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که بازداشت بازرس آژانس توسط ایران را ارعاب خوانده بود، گفت: «ارعاب برازنده خود آنهاست که با زورگویی حتی متحدان خود را تحت فشار قرار می‌دهند.»


مایک پومپئو روز جمعه، ۱۷ آبان، در بیانیه‌ای از «بازداشت» یک بازرس آژانس توسط ایران در هفته گذشته انتقاد کرده و گفت که برخورد با این بازرس اقدامی «زننده و غیر قابل توجیه» برای ایجاد «ارعاب» بود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از عدم همکاری کافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مدت کوتاهی توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و مدارک سفر وی توقیف شده است.

مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران می‌گویند که از ورود این بازرس آژانس به دلیل «نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک» به سایت غنی‌سازی نطنز جلوگیری شد.

به گفته کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس، دستگاه‌های امنیتی در نطنز درباره وجود مواد خطرناک همراه با بازرس آژانس هشدار داده بودند و آزمایش‌ها نیز نشان از مواد «منفجره نیترات» داشته است.

با این حال، کورنل فروتا، مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی، می‌گوید این سازمان روایت ایران در این زمینه را قبول ندارد و نباید این اتفاق برای بازرسی که در حال انجام وظایفش بود، رخ می‌داد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی موسوم به برجام، هم‌اکنون ۱۳۰ تا ۱۵۰ بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های ایران در این کشور حضور دارند.

افزایش ظرفیت غنی‌سازی در فردو

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از این نشست خبری از افزایش ظرفیت غنی‌سازی فردو در روزهای آینده خبر داده است.

ظرفیت غنی‌سازی در کشور در حال حاضر ۸۶۰۰ سو است ولی به گفته آقای کمالوندی این ظرفیت در روزهای آینده به ۹۵۰۰ سو افزایش خواهد یافت.

او گفته است که فعلا به سازمان انرژی اتمی ایران دستور داده شده که غنی‌سازی اورانیوم را در حد ۵ درصد پیگیری کند ولی این سازمان ظرفیت غنی‌سازی ۲۰ درصد یا ۶۰ درصد را هم دارد.

ایران از ۱۵ آبان و در ادامه عدول از تعهدات هسته‌ای خود در برجام اقدام به شروع فرایند غنی‌سازی در تاسیسات فردو در نزدیکی شهر قم کرده است.

بر اساس توافق هسته‌ای تیرماه ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی که به برجام معروف شد، تهران تا ۱۵ سال اجازه ندارد که در تأسیسات هسته‌ای فردو هیچ‌ گونه غنی‌سازی انجام دهد، ولی می‌تواند حدود هزار سانتریفیوژ برای مصارف تحقیقاتی در این تأسیسات نگاه دارد.

تاسیسات اتمی فردو ظرفیت نصب سه هزار سانتریفیوژ را دارد. در عین حال به دلیل استحکامات دفاعی و اندازه کوچک آن، دولت آمریکا ظنین است که این تاسیسات کاربرد نظامی هم داشته باشد.

منبع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG