لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۹

روسیه: با خروج آمریکا از برجام، این توافق دیگر دوام نخواهد داشت


وزیر خارجه روسیه می‌گوید که توافق هسته‌ای در قالب یک مذاکره دوباره زنده نخواهد ماند، به خصوص با در نظر داشتن شرایطی که آمریکا برای آن تعیین کرده است.
وزیر خارجه روسیه می‌گوید که توافق هسته‌ای در قالب یک مذاکره دوباره زنده نخواهد ماند، به خصوص با در نظر داشتن شرایطی که آمریکا برای آن تعیین کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه ۲۹ دی تأکید کرد که اگر آمریکا از برجام خارج شود، توافق هسته‌ای ایران دوامی نخواهد داشت.

سرگئی لاوروف که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «در صورتی که یکی از طرف‌های این توافق به صورت یک‌جانبه از آن خارج شود، دیگر قابل اجرا نخواهد بود».

دونالد ترامپ هفته پیش هشدار داده بود که اگر اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا «معایب فاجعه‌بار» توافق اتمی ایران را اصلاح نکند، واشنگتن از آن خارج خواهد شد. او تأکید کرده بود این آخرین باری است که در چارچوب بازه ۱۲۰ تعیین شده، تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران را تحریم می‌کند.

اکنون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که طبق شنیده‌هایش آمریکا به دنبال آن است که دولت‌های اروپایی را برای اتخاذ موضعی شبیه واشنگتن متقاعد کند.

بیشتر تحریم‌های سازمان ملل و کشورهای غربی علیه ایران، با اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که با قطعنامه‌ای در شورای امنیت مورد تأیید قرار گرفته، رفع شده است.

اما وزیر خارجه روسیه می‌گوید که توافق هسته‌ای در قالب یک مذاکره دوباره زنده نخواهد ماند، به خصوص با در نظر داشتن شرایطی که آمریکا برای آن تعیین کرده است.

او اضافه کرده که روشن است که چنین چیزی برای ایران پذیرفته نیست و معتقدم اروپایی‌ها در شرایط کنونی از خطرات این موضوع آگاهند.

شرایطی که دونالد ترامپ برای اصلاح توافق هسته‌ای اعلام کرده عبارتند از: «درخواست بازرسی فوری از تمام تأسیسات مورد نظر بازرسان بین‌المللی در ایران؛ اطمینان از نزدیک نشدن ایران به سلاح هسته‌ای؛ دائمی شدن محدودیت‌های ایران در توافق هسته‌ای، و سرانجام اینکه برنامه موشکی بالستیک و سلاح هسته‌ای تهران جدانشدنی هستند».

اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را «به دقت بررسی» می‌کند. دونالد ترامپ خواستار دستیابی به یک توافق جایگزین شده تا مانع برنامه موشکی بالستیک ایران شود. اما موضع اتحادیه اروپا تاکنون این بوده که توافق هسته‌ای را باید از موضوعات دیگر مجزا کرد.

به گفته یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا در امر سیاست همجواری و مذاکرات گسترش اتحادیه، مسائلی همچون برنامه موشکی ایران، اعتراضات اخیر در ایران و نقش جمهوری اسلامی در تنش‌های خاورمیانه باید حل و فصل شوند اما حل‌وفصل آنها باید خارج از چارچوب توافق اتمی باشد.

با این حال روز پنج‌شنبه سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد خاطرنشان ساخت که اگر می‌خواهید آمریکا توافق اتمی را را جدی بگیرد»، اتحادیه اروپا و جامعه جهانی باید رفتارهای ایران را جدی بگیرند و مانع مسائلی همچون برنامه موشکی جمهوری اسلامی و «حمایت آن از تروریسم» شوند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و تاس؛ س.ن/م.ا.
XS
SM
MD
LG