لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت‌وگاز ایران: تخفیف ۱۵ درصدی برای فروش نفت به چین بالا نیست


یکی از سکوهای نفتی در جنوب ایران
یکی از سکوهای نفتی در جنوب ایران

در پی انتشار گزارش خبرگزاری بلومبرگ از تخفیف ۱۵ درصدی نفت ایران به پالایشگاه‌های چینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت‌وگاز و پتروشیمی ایران می‌گوید که این رقم «بالا» نیست.

حمید حسینی روز پنجشنبه ۲۳ فروردین به وبسایت خبری «انتخاب» گفت این‌که کشور‌هایی مانند روسیه و ایران و ونزوئلا در شرایط تحریم مجبور هستند تخفیف دهند شکی نیست.

به گفته او، خریدار هم در شرایطی از ما نفت می‌خرد که منافع خاصی داشته باشد: «لذا این‌که ما ۱۵ درصد تخفیف دهیم رقم بالایی نیست».

اظهارات او در حالی است که به رغم جهش چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی طی سال گذشته میلادی، تولید ناخالص داخلی ایران بنابر ارزیابی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تنها ۲.۵ درصد رشد داشته که کمتر از نصف کشورهای نفت‌خیز منطقه است.

ایران به غیر از تخفیف در قیمت نفت، برای دور زدن تحریم‌ها، ایجاد شبکه‌های مخفی صادرات نفت، واسطه‌ها، بارگیری‌های چندباره به نفتکش‌ها در دل اقیانوس‌ها (عملیات کشتی به کشتی) برای پنهان کردن منبع نفت و نهایتا تهاتر نفت با کالاها نیز دچار زیان گسترده می‌شود.

آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، که روز پنج‌شنبه در اختیار رادیو فردا قرار گرفت، نشان از رشد ۳۵ درصدی حجم صادرات نفت ایران در سال گذشته خورشیدی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد.

صادرات دریایی نفت خام ایران طبق ارزیابی این شرکت بین‌المللی که عملیات ردیابی نفتکش‌ها را نیز انجام می‌دهد، روزانه به‌طور متوسط ۹۵۰ هزار بشکه بوده است؛ در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ هزار بشکه بود.

پارسال روزانه حدود ۸۰ هزار بشکه از نفت ایران راهی سوریه، ۵۰ هزار بشکه راهی ونزوئلا و بقیه راهی چین شده است.

ایران در بودجه سال گذشته خورشیدی صادرات روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت را هدف‌گذاری کرده بود.

آقای حسینی با اشاره به ادعای مسعود میرکاظمی، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه، مبنی بر تحقق ۹۷ درصدی انتظارات بودجه‌ای گفته است احتمالا تحقق بودجه نفتی به خاطر افزایش قیمت نفت بوده است.

هنوز معلوم نیست در سال جاری تحقق بودجه نفتی چگونه باشد، اما گزارش ماهانه جدید اوپک که روز پنج‌شنبه منتشر شد، می‌گوید متوسط قیمت نفت سنگین ایران (بدون در نظر گرفتن تخفیف‌ها و هزینه دور زدن تحریم‌ها) در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۳ نسبت به دور مشابه پارسال، ۱۷ دلار کاهش یافته و به ۸۰ دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش که در سایت اوپک منتشر شده، تولید روزانه نفت ایران در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶۰ هزار بشکه افزایش داشته و به رقم دو میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه در روز رسیده، اما طی سه ماه گذشته، رشد تولید نفت نداشته است.

علت این‌که رشد صادرات نفت ایران بیشتر از رشد تولید آن بوده، در این نکته است که بر اساس برآوردهای نهادهای بین‌المللی، ایران حدود ۱۲۰ میلیون بشکه نفت بدون مشتری انبار شده در تانکرها و تاسیسات خشکی در خود ایران و چین دارد و از این ذخایر نیز برای فروش نفت استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG