لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

ارتش پاکستان: ربایندگان مرزبانان از افغانستان وارد شده بودند


یک روز پس از انتشار خبر آزادی چهار مرزبان دیگر، ارتش پاکستان در بیانیه‌ای خبر داد که ربایندگان این نیروهای ایرانی از افغانستان وارد خاک پاکستان شده بودند.

در بیانیه نیامده است که سربازان چه زمانی به ایران تحویل داده می‌شوند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۹ اسفند، از آزادی چهار مرزبان دیگر خبر داد که در مهرماه سال ٩٧ در نقطه صفر مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان «ربوده» شده بودند.

پیش از این، فرمانده مرزبانی ایران خبر داده بود که ارتش پاکستان به مقامات ایرانی اعلام کرده که برای آزادسازی مرزبانان ربوده‌ شده «عملیاتی را آغاز کرده است».

حال، پنج‌شنبه، اول فروردین‌ماه، خبرگزاری فرانسه از انتشار بیانیه‌ای توسط ارتش پاکستان خبر می‌دهد که در آن آمده است که مرزبانان در «منطقه چاغی» استان بلوچستان پاکستان آزاد شده‌اند.

منطقه چاغی در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان قرار دارد.

در این بیانیه آمده است: «گزارش‌ها حاکی از آن بود که تروریست‌ها به همراه سربازان ایرانی ربوده‌شده از طرف افغانستان وارد خاک پاکستان شده‌اند.»

بیانیه در ادامه می‌افزاید: «پس از تبادل آتش، چهار سرباز ایرانی آزاد شدند.»

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می‌افزاید که در بیانیه ارتش پاکستان به زمان انجام عملیات و نام گروه رباینده سربازان نیز اشاره نشده است.

اما تاکید در این بیانیه بر ورود ربایندگان از خاک افغانستان به پاکستان می‌تواند حائز اهمیت باشد.

اواسط اسفندماه رئیس‌ جمهوری ایران در تماس تلفنی با نخست‌ وزیر پاکستان تهدید کرد که ادامه فعالیت گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در خاک این کشور، «می‌تواند روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد».

چند مقام ایرانی دیگر نیز تهدید کرده‌اند که در صورت عدم برخورد دولت پاکستان با گروه‌های مسلح مخالف حکومت جمهوری اسلامی، نیروهای نظامی ایران در خاک این کشور به آنان حمله خواهند کرد.

گروه «جیش‌العدل» اواخر مهرماه سال جاری اعلام کرد که به یک پایگاه مراقبتی در شهرستان میرجاوه حمله کرده و ۱۲ مرزبان ایرانی را به «اسارت» گرفته است.

در همین حال گروه «جیش‌العدل» اعلام کرده بود که پس از آزاد شدن پنج نفر در آبان‌ماه، سپاه پاسداران «حاضر به گفت‌وگو و مذاکره» درباره این افراد «نشده است».

مقامات جمهوری اسلامی گروه «جیش‌العدل» را که مسئولیت ربودن سربازان را برعهده گرفته گروه «تروریستی» می‌‌دانند.

این گروه اما هدف از اقدامات خود را دفاع از حقوق اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان ذکر می‌کند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG