لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

تهدید روحانی درباره تاثیر فعالیت گروه‌های «تروریستی» در پاکستان بر روابط دو کشور


دیدار قمر جاوید فرمانده ارتش پاکستان با حسن روحانی در ۱۵ آبان ۱۳۹۶ در تهران
دیدار قمر جاوید فرمانده ارتش پاکستان با حسن روحانی در ۱۵ آبان ۱۳۹۶ در تهران

رئیس‌جمهوری ایران در تماس تلفنی با نخست‌وزیر پاکستان تهدید کرد که ادامه فعالیت گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در خاک این کشور، «می‌تواند روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز شنبه ۱۸ اسفند در تماس تلفنی با عمران خان گفت که « منتظر عملیات قاطع پاکستان علیه تروریست‌ها هستیم».

وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه سفیر پاکستان در تهران را در واکنش به حمله به اتوبوس سپاه پاسداران احضار کرده و رئیس مجلس ایران به این کشور هشدار داده بود که در صورت برخورد نکردن با گروه‌های مسلح مخالف حکومت جمهوری اسلامی در خاک این کشور «سطح همکاری دو کشور به شدت مخدوش خواهد شد».

در همین حال آقای روحانی خطاب به نخست‌وزیر گفت: «ما نباید بگذاریم دهه‌ها دوستی و برادری بین دو کشور تحت تاثیر اقدام گروهک‌های تروریستی قرار گیرد که ما و شما می‌دانیم از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند».

وی اضافه کرد: «نباید اجازه دهیم طرف ثالث با این اقدامات خود در روابط ایران و پاکستان تاثیر بگذارد».

سخنان آقای روحانی درباره طرف «ثالث» می‌تواند اشاره به عربستان سعودی باشد. مقامات جمهوری اسلامی پیش از این عربستان سعودی را به حمایت از عاملان حمله به اتوبوس سپاه پاسداران متهم کرده‌اند اما عربستان این اتهامات را رد کرده است.

چهارشنبه ۲۴ بهمن در پی حمله انتحاری به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در مسیر خاش – زاهدان ۲۷ عضو سپاه کشته شدند و ۱۲ زخمی بر جای ماند.

مقامات جمهوری اسلامی گروه «جیش العدل» را که مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، یک گروه «تروریستی» می‌خوانند.

این گروه اما هدف از اقدامات خود را دفاع از حقوق اهل سنت سیستان و بلوچستان ذکر کرده است.

مدتی پس از حمله به اتوبوس سپاه پاسداران و احضار سفیر پاکستان، محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تور آسیایی خود را با سفر به پاکستان آغاز کرده و در نخستین روز از سفر خود به این کشور قراردادهایی به ارزش بیست میلیارد دلار بین دو کشور برای سرمایه‌گذاری ریاض در پاکستان امضاء شد.

برخی از مقامات جمهوری اسلامی نیز تهدید کرده‌اند که در صورت برخورد نکردن دولت پاکستان با گروه‌های مسلح مخالف حکومت جمهوری اسلامی، نیروهای نظامی ایران در خاک آن کشور به آنان حمله خواهند کرد.

در همین حال آقای روحانی گفت که «نیروهای ایرانی این آمادگی را دارند که با هماهنگی اسلام آباد، پاسخی قاطع به تروریست‌ها بدهند».

وی اضافه کرد: «ایران به خوبی می‌داند گروهک‌های تروریستی که از خاک پاکستان برای حملات تروریستی علیه ملت ایران استفاده می‌کنند در کدام نقاط مستقر هستند».

بر اساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، نخست‌وزیر پاکستان در این گفت‌و‌گوی تلفنی ابراز امیدواری کرده که به زودی به ایران سفر کند.

آقای عمران خان همچنین گفته است: «ما بسیار به تروریست‌ها و محل اختفای آنان نزدیک شده‌ایم و به زودی اخبار خوشحال کننده‌ای درباره این تروریست‌ها و اقدامات آنها در اختیار ایران قرار خواهد گرفت».

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن گفته بود که «عامل انتحاری» حمله به اتوبوس سپاه پاسداران «فردی به نام حافظ محمدعلی از پاکستان بود» و «یک فرد دیگر نیز از پاکستان» نیز در این حمله حضور داشته است. پس از این سخنان اما جزئیات بیشتری درباره این دو فرد بیان نشده است.

عبدالله حاجی صادقی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، اعلام کرده که در ازای هر یک از افراد کشته شده در انفجار اتوبوس این نهاد، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ۱۰ نفر از افراد گروه‌های مسلح مخالف حکومت در سیستان و بلوچستان را خواهند کشت.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رادیو فردا/ ا. م/ س.ن
XS
SM
MD
LG