لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

روحانی: اگر فشار حداکثری آمریکا برداشته شود، امکان مذاکره وجود دارد


حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ایران گفت پیش‌شرط «فشار حداکثری» آمریکا برای مذاکره با ایران غلط است و اگر این پیش‌شرط‌ها برداشته شود، امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

او عصر پنج‌شنبه ۴ مهر ماه در نیویورک در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، «دبه‌ کردن» بود و از بین رفتن برجام به نفع کسی نیست.

آقای روحانی اظهار داشت: «اکنون چیزی که مهم است، این است که آمریکا اعتمادی را که خدشه‌دار کرده است، برگرداند.»

با حضور حسن روحانی در نیویورک گزارش‌های متعددی از تلاش رهبران فرانسه و بریتانیا برای دیدار میان او و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، منتشر شده است.

مقامات ایران اما تاکید دارند که واشینگتن نخست باید تحریم‌ها را لغو کند. از سویی آقای ترامپ نیز لغو یا کاهش تحریم‌ها علیه ایران را منوط به تغییر رفتار ایران کرده است که مجموع این رویکردها احتمال انجام چنین دیداری در شرایط کنونی را به حداقل می‌رساند.

رئيس‌جمهور ایران در پاسخ به سوالی درباره فرمان دولت ترامپ برای ممنوع شدن ورود مقامات ارشد حکومت ایران و بستگان آنها و بحث درباره انتقال محل سازمان ملل به نقطه‌ای دیگر گفت: «ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا یک مشکل سابقه‌دار است و این رفتارها نشانه استیصال دولت آمریکا است. »

او اضافه کرد: «مقام‌های ایرانی علاقه‌‌ای ندارند که به آمریکا بیایند. اما آمریکا هم حق ندارد رفت و آمد مقامات به سازمان ملل را محدود کند.»

آقای روحانی سپس تاکید کرد که ایران موافق انتقال محل سازمان ملل از آمریکا به یک کشور امن‌تر است.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه با صدور فرمانی ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران و وابستگان درجه یک آنها را‎ به آمریکا تعلیق و محدود کرد.

وی در این فرمان گفت که اعمال محدودیت برای ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران و وابستگان درجه یک آنها به عنوان مهاجر یا غیر مهاجر به آمریکا را در راستای منافع ایالات متحده می‌داند.

بخشی از سخنان رئيس‌جمهور ایران در روز پنج‌شنبه به موضوع حملات اخیر به تاسیاست نفتی عربستان سعودی اختصاص داشت که حسن روحانی گفت، «ایران نه سر پیاز است و نه ته پیاز».

او با رد اتهامات علیه ایران عنوان کرد که از کشورهای اروپایی خواسته است تا مدارک‌ خودشان در این زمینه برای او بفرستند.

رهبران سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه به تازگی در اطلاعیه مشترکی عنوان کرده بودند که ابران مسئول این حملات است. این در حالی است که حوثی‌های یمن مسئولین این حملات را برعهده گرفته‌اند. ایران نیز هر گونه نقشی در این رخداد را تکذیب می‌کند.

رئيس‌جمهور ایران همچنین درباره رفتار قدرت‌های اروپایی برای اجرای برجام عنوان کرد که وعده‌های آنها برای حل مشکل تاکنون عملیاتی نشده است.

او گفت، اروپا ناتوانی و بی ارادگی خودش را ثابت کرده و نمی‌خواهد هزینه‌ای بپردازد.

آقای روحانی افزود، دولت آمریکا قصد داشت در ماجرای توافق هسته‌ای، دولت ایران را مقصر نشان دهد ولی افکار عمومی ایران، دولت آمریکا را در زمینه برجام مقصر می‌داند.

رئيس‌جمهور ایران گفت هدف آمریکا از تحریم‌ها «فشار بر مردم ایران و جدا کردن مردم از دولت» بوده است ولی تنها سبب «بیشتر شدن فاصله بین مردم ایران و دولت آمریکا» شده است.

او همچنین در زمینه آزادی آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی هستند، گفت دو بار در این باره با دولت ترامپ بحث‌هایی صورت گرفت ولی آمریکا به وعده‌اش عمل نکرد.

آقای روحانی در نهایت آزاد کردن نزار زکا را چراغ سبز ایران به دولت آمریکا دانست و گفت «توپ در زمین آمریکا است».

زار زکا، شهروند لبنانی دارای اقامت آمریکا چندی پیش، بعد از چهار سال تحمل زندان در ایران آزاد شد.

رئيس‌جمهور ایران همچنین با تایید اینکه با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان درباره روابط ایران و عربستان و ایران و آمریکا گفت‌وگو کرده است، گفت:‌ «عمران خان نکاتی درباره رابطه ایران و آمریکا از قول رئيس‌جمهور آمریکا نقل کرده است. درباره روابط ایران و عربستان هم با او حرف زدیم. مشکل ما با عربستان، جنگ یمن است. اگر جنگ تمام شود، تا اندازه زیادی مشکل حل می‌شود و می‌توانیم سمت گفت‌وگو برویم».

او گفت نخست‌وزیر پاکستان «مشغول پیگیری موضوع» است و احتمالا مذاکرات دیگری هم بین عمران خان و مقام‌های ایرانی صورت بگیرد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، دوشنبه دوم مهرماه به رسانه‌ها گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از او خواسته است که بین ایران و ایالات متحده میانجی‌گری کند.

او گفته است پس از درخواست ترامپ فورا با حسن روحانی صحبت کرده ولی در حال حاضر نمی‌تواند چیزی بیشتر از این بگوید.

XS
SM
MD
LG