لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

سه تاجر ایرانی در کانادا به اتهام ارتباط با جمهوری اسلامی «تحت تعقیب» اف‌بی‌آی آمریکا هستند


شبکه خبری «سی‌بی‌سی» کانادا روز چهارشنبه ۲۶ بهمن اعلام کرد که تحقیقات این رسانه نشان می‌دهد سه تاجر متهم به همکاری با جمهوری اسلامی ایران در کانادا زندگی می‌کنند.

این افراد متهم به پنهان کردن صدها میلیون دلار کمک به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا هستند. شبکه خبری سی‌بی‌سی، آن‌ها را تاجرانی فعال در کانادا معرفی کرده که خود را به عنوان رهبران بازار املاک و مستغلات تبلیغ می‌کنند.

سلیم هناره که سی‌بی‌سی او را به همکاری با جمهوری اسلامی متهم کرده است، در وب‌سایت شخصی‌اش خود را مدیرعامل یک شرکت خصوصی وام مسکن در تورنتو و با عنوان «نام برتر در صنعت خودش» معرفی می‌کند.

خلیل هناره که توضیح روشنی درباره نسبت خانوادگی او با سلیم داده نشده است، در شبکه‌های اجتماعی خود را یک دلال املاک و مستغلات مستقر در تورنهیل، انتاریو، معرفی کرده است.

سعید (سام) تراب ابطحی نیز که متهم به همکاری با جمهوری اسلامی است، در وب‌سایت این شرکت به عنوان معاون یک شرکت خصوصی وام‌دهی مرتبط با سلیم هناره معرفی شده است.

آمریکا پیشتر در ارتباط با فعالیت‌های سلیم هناره، دو صرافی «پرسپولیس» و «راسکو» در تورنتو را به همکاری با جمهوری اسلامی متهم کرده بود.

سی‌بی‌سی نوشته است: این سه نفر به نقض تحریم‌ها یا اعمال غیرقانونی در کانادا متهم نیستند. اما در صورت محکومیت در آمریکا تا ۲۰ سال زندان در انتظار آن‌هاست.

بری فاکس، وکیل مدافع این سه نفر، گفته که اتهامات آمریکا بی‌اساس است.

گری کلمنت، سرپرست سابق پلیس سلطنتی کانادا که برنامه جرایم مالی نیروی پلیس ملی را مدیریت می‌کرد، گفته که پرونده این سه نفر یک «نمونه کلاسیک» است که نشان می‌دهد کانادا چگونه به عنوان یک پناهگاه امن برای افراد مرتبط با جمهوری اسلامی عمل می‌کند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در جریان همراهی با اعتراضات اخیر مردم ایران وعده داده است که کشورش دیگر به عنوان پناهگاه افرادی که از «رژیم فاسد و وحشتناک ایران» سود می‌برند، عمل نخواهد کرد.

یک هیئت منصفه عالی کالیفرنیا در آوریل سال ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای متهم کردن سلیم هناره، خلیل هناره و سعید تراب ابطحی وجود دارد.

کیفرخواست آمریکا ادعا می‌کند که در این پرونده، حداقل از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸، بیش از ۷۵۰ میلیون دلار فرار از تحریم وجود داشته که در جریان آن به خرید دو نفتکش به ارزش بیش از ۵۱ میلیون دلار آمریکا از سوی جمهوری اسلامی هم کمک شده است.

بر اساس گزارش سی‌بی‌سی و رادیو فردا/پ.ا/ک.ر
XS
SM
MD
LG