لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

واکنش ریاض و تهران به اظهارات نیکی هیلی درباره حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها


نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد

عربستان سعودی از اظهارات نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد درباره حمایت تسلیحاتی ایران از شبه نظامیان شیعه حوثی استقبال کرده است. این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران این اظهارات را «نمایش» خوانده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه با برگزاری یک کنفرانس خبری در پنتاگون، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرد و این اقدام را نقض قطعنامه های شورای امنیت دانست.

در این کنفرانس خبری بقایای یک موشک به خبرنگاران نشان داده شد که به گفته خانم هیلی از عربستان به واشینگتن انتقال داده شده است. سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین تاکید کرده است، اکنون کشورهای دنیا مشاهده می‌کنند که برجام رفتار ایران را عوض نکرده و ایران به رفتارهای «بی‌ثبات‌‌کننده»‌اش در یمن، عراق، سوریه و لبنان ادامه می‌دهد.

در همین حال گزارش حاکی است که عربستان سعودی از اظهارات نیکی هیلی استقبال کرده واقدامات ایران در حمایت از شبه نظامیان شیعه حوثی را محکوم کرده است.

العربیه به نقل ازخبرگزاری رسمی سعودی (واس) نوشته است:«پادشاهی سعودی در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت رژیم ایران از اقدامات تجاوزگری و تروریستی شبه‌نظامیان حوثی، کودتای آنان علیه حکومت مشروع در یمن، نابودی ارگان‌های این کشور، سرکوب وحشیانه ملت آن، غارت ثروت‌هایش از جمله کمک‌های انسانی ارسالی، به سرقت بردن واردات نفتی به منظور تامین مالی هجوم‌های تروریستی، تهدید گذرگاه‌های آبی، حمله به خاک پادشاهی سعودی و پرتاب موشک‌های بالستیک به سوی شهرهای پرجمعیت با پشتیبانی ایران را محکوم می‌کند.»

این در حالی است که وزیر خارجه ایران سخنان خانم هیلی را «نمایش» توصیف کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود کنفرانس خبری نیکی هیلی را با اظهارات کاولین پاول، وزیر امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۰۳ در سازمان ملل مقایسه کرده است.

محمد جواد ظریف نوشته است: زمانی که در سازمان ملل حضور داشتم همین نمایش را دیدم و سر آغاز آنچه که بود...

کاولین پاول در سال ۲۰۰۳ در سازمان ملل «شواهدی» از سلاح کشتار جمعی عراق ارائه کرد.

در همین حال، غلامعلی خوشرو،‌ نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، با رد «اتهامات سفیر آمریکا علیه ایران» گفته است: «دولت آمریکا برنامه‌ای برای پیشبرد اهدافش دارد و مدام در تلاش است تا با مواردی که جمع می‌کند افکار عمومی را در این جهت منحرف کند.»

این در حالی است که خبرگزاری اسوشیتدپرس روز گذشته اعلام کرد که نسخه‌ای از گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل در روز ۲۲ آذر به دستش رسیده‌است که در آن آنتونیو گوترش تاکید کرده است، سازمان ملل در پیوند با دو مورد پرتاب موشک از یمن به عربستان سعودی، در ۲۲ ژوئیه و ۴ نوامبر، و این احتمال که ایران این موشک‌ها را به شورشیان حوثی رسانده، تحقیق می‌کند.

در حالی نماینده ایران در سازمان ملل می گوید که این کشور موشک به یمن نفرستاده است که محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز پنج شنبه، ۲۳ آذرماه، گفت، «در آینده نزدیک شاهد پیروزی یمن خواهیم بود».

شبه نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران در سال ۲۰۱۴ توانستند که صنعا پایتخت یمن را تصرف کنند و دولت منصورهادی مجبور شد صنعا را ترک کرده و در نهایت در عدن مستقر شود.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ برای جلوگیری از پیشروی حوثی ها وارد جنگ داخلی یمن شد.

جنگ در یمن دست کم ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

این در حالی است که مقام های سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به وضعیت انسانی در یمن می گویند، هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این کشور در آستانه قحطی هستند.

XS
SM
MD
LG