لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

واکنش ایران به انصراف روس‌نفت: اصلا قراردادی با روس‌نفت «امضا نشده»


بعد از انتشار گزارش‌هایی از انصراف شرکت «روس‌نفت» روسیه از سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در ایران، شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که این شرکت قراردادی با ایران نداشته که از آن اعلام انصراف کند.

شرکت ملی نفت ایران در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ۲۶ آذرماه، در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد می‌گوید برخی رسانه‎ها در روزهای گذشته خبری با عنوان «روس‌نفت سرمایه‎گذاری ۳۰ میلیارد دلاری مشترک با ایران را ترک كرد» منتشر کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم‌ها با شرکت‌های مختلف بین‌المللی از جمله شركت «روس‌نفت» تفاهم‌نامه همكاری منعقد شد.... برخی از تفاهم‌نامه‎ها پس از طی مراحل قانونی به قرارداد تبدیل شد، اما هیچ قراردادی با شركت روس‌نفت امضا نشده است كه متعاقب آن شركت روسی قصد خروج از صنعت نفت ایران و قطع همكاری را داشته باشد.»

آبان‌ماه سال گذشته شرکت روس‌نفت تفاهم‌نامه‌هایی با ایران برای افزایش روزانه ۱.۱ میلیون بشکه نفت امضا کرد که ایگور سچین، مدیرعامل این شرکت روسی، ارزش پروژه‌ها را ۳۰ میلیارد دلار عنوان کرد.

در همان زمان، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی، تفاهم‌نامه امضا شده میان شرکت ملی نفت ایران و روس‌نفت را فراتر از یک تفاهم‌نامه دانست و افزود: «یکی از تفاهم‌نامه‎هایی که امضا شده، تفاهم‌نامه رازداری و محرمانگی است.»

با این حال تفاهم‌نامه برخلاف قرارداد الزام‌آور نیست و طرفین قرارداد بایستی برای آغاز پروژه‌ها قرارداد امضا کنند. تفاهم‌نامه رازداری و محرمانگی نیز امری رایج در حوزه نفت و گاز است و شرکت طرف قرارداد را ملزم می‌کند که اطلاعات پروژه را افشا نکند.

هفته گذشته رسانه‌های روسی از قول آقای سچین گزارش دادند که این شرکت به ‌خاطر تحریم‌های آمریکا از سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در ایران منصرف شده است.

غیر از «روس‌نفت»، چندین شرکت روسی مانند لوک اویل، گازپروم، زاروبژنفت ، تات‌نفت و غیره نیز با ایران تفاهم‌نامه‌های نفت و گاز امضا کرده بودند، اما هیچ یک حاضر به عقد قرارداد با ایران نشده‌اند.

این در حالی است که یوری یوشاکوف دستیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سال گذشته اعلام کرد که «سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفت و گاز روسیه در توسعه میادین انرژی در ایران ممکن است به بیش از ۵۰ میلیارد دلار برسد».

شرکت دولتی روس‌نفت بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه است، اما بیش از ۳۸ درصد از سهام آن متعلق به قطر و شرکت بریتیش پترولیوم است که هر دو روابط بسیار نزدیکی با آمریکا دارند.

منابع: شرکت ملی نفت ایران، شرکت روس‌نفت/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG