لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

شرکت ملی نفتکش: کارشناسان ایرانی با خدمه کشتی چینی مصاحبه می‌کنند


سانحه و آتش‌سوزی در سانچی جان ۳۰ خدمه ایرانی و دو خدمه بنگلادشی این شناور را گرفت
سانحه و آتش‌سوزی در سانچی جان ۳۰ خدمه ایرانی و دو خدمه بنگلادشی این شناور را گرفت

بنا بر آن‌چه سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرده، کارشناسان ایرانی قرار است با خدمه فله‌بر چینی که در سانحه‌ی نفتکش «سانچی» نقش داشته، «مصاحبه کنند».

این گفته‌ها پس از آن بیان شده که خبرگزاری‌های ایران از بازگشایی جعه سیاه نفتکش ایرانی «سانچی» و آغاز فرایند رمزگشایی آن خبر دادند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از کاپیتان محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش نقل کرده‌است که «دو نفر از کارشناسان ایرانی قرار است، از روز جمعه با خدمه کشتی «کریستال» مصاحبه کنند و درباره کم و کیف حادثه و دلایل احتمالی مربوط به نحوه حادثه اطلاع کسب کنند».

این سخنان تازه در حالی‌ست که خود کاپیتان بهرامی در ۲۰ دی ماه گفته بود «باتوجه اینکه چینی‌ها رقیب ما هستند و موضوع بیمه مطرح است، ممکن است به راحتی اطلاعات‌شان را در مورد حادثه» در اختیار ایران نگذارند.

گفته شده خدمه کشتی «کریستال» -ثبت‌شده در هنک‌کنگ/تحت مدیریت یک شرکت چینی- تا چندی پیش «در قرنطینه بودند»؛ به گفته کاپیتان بهرامی در حال حاضر مجوزهای مصاحبه با این افراد «صادر شده‌است».

خبرگزاری مهر نیز به نقل از عضو هیئت سازمان بنادر و دریانوردی نقل کرده است که روند مصاحبه از روز جمعه آغاز می‌شود. هادی حق‌شناس به مهر گفته است: مصاحبه با خدمه، هم‌زمان با رمزگشایی از جعبه سیاه دو شناور است.

روز چهارم بهمن ماه خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که پلمب جعبه‌ سیاه «سانچی» و «کریستال»، به‌طور همزمان در شانگهای باز شده‌است.

در آغاز این هفته گفته شد مقام‌های چین از کارشناسان ایران، پاناما، بنگلادش و هنگ‌کنگ دعوت کرده‌اند تا به رمزگشایی و روند تحقیقات در مورد سانحه نفتکش سانچی، کمک کنند.

نفتکشی سانچی، ثبت‌شده در پاناما، تحت مدیریت ایران قرار داشت. سانحه برخورد آن با فله‌بر «کریستال» و سپس انفجارهای پی‌در‌پی و آتش‌سوزی در ۱۶ دی‌ماه، و روزهای پس از آن رخ داد. فله‌بر کریستال در هنگ‌کنگ ثبت شده و تحت مدیریت چین قرار داشت. سانچی ۳۲ خدمه داشت که ۳۰ تن ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند. تمامی دریانوردان و کارکنان سانچی در این سانحه جان باختند. تمامی دریانوردان فله‌بر چینی نجات پیدا کردند.

آن‌طور که گزارش‌های فعلی نشان می‌دهد در روزهای آتش‌سوزی، امدادگران یک بار در روز ۱۴ ژانویه به کشتی وارد شدند که در همان زمان پیکر دو نفر و «جعبه سیاه» سانچی نیز بیرون آورده شد. پیکر یکی دیگر از جان‌باختگان نیز در دریا پیدا شده بود.

وزیر کار ایران پیش از این با اشاره به حجم محموله نفتی «سانچی» گفته بود این حادثه «در طول حوادث دریایی بی‌سابقه ‌است».

سانچی پس از هشت روز آتش‌سوزی مداوم، غرق شد. روز دوشنبه ۲۵ دی ماه در ایران سوگواری همگانی اعلام شد.

پس از این سانحه بیش از ۷۰ شناور در منطقه‌ای به وسعت ۳۳۰ کیلومتر مربع مشغول پاکسازی دریا از لکه‌های نفتی شدند.

برپایه گزارش‌های «چاینا دیلی»، مهر، ایلنا، ایسنا، وب‌سایت خبرهای جهان دریانوردی/ت.ت
XS
SM
MD
LG