لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

لکه نفتی سانچی و مشکلات زیست محیطی در منطقه


مواد نفتی نشت یافته از کشتی غرق شده سانچی در سواحل شرقی چین، پس از یک هفته به سه برابر مقدار اولیه رسیده است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه، دوم بهمن ۱۳۹۶، به نقل از بیانیه اداره ملی اقیانوسی چین گزارش داد که مساحت لکه‌های نفتی ناشی از غرق شدن سانچی به در مقایسه با چهارشنبه گذشته که ۱۰۱ کیلومتر مربع بوده، به ۳۳۲ کیلومتر مربع رسیده است.

نفتکش سانچی، حامل ۱۱۱ هزار تن نفت خام سبک از ایران در مسیرش به مقصد کره جنوبی، پس از تصادم با یک کشتی چینی یکشنبه هفته گذشته در آب‌های چین غرق شد و تمامی ۳۲ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

اداره ملی اقیانوسی چین اعلام کرده سه فروند کشتی گارد ساحلی آن کشور شامگاه یکشنبه برای ارزیابی نشت نفتی سانچی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

در این زمینه آسوشیتدپرس نوشت که نوع نفت متراکمی که به وسیله سانچی حمل می‌شده طوری است که لکه نفتی به وجود آمده در نتیجه نشت آن با لکه‌های نفتی معمول متفاوت است و به شدت برای آبزیان مسموم‌کننده بوده و تفکیک آن از آب هم بسیار دشوارتر است.

پیامدهای غرق شدن کشتی سانچی در سواحل شرقی چین، بازار خرید و فروش غذاهای دریایی در سه کشور ژاپن، چین و کره جنوبی را تحت تأثیر قرار داده است.

روزنامه گاردین روز جمعه گزارش داده بود دانشمندان به مصرف‌کنندگان غذاهای دریایی در این سه کشور هشدار داده اند تا زمانی که دولت‌های منطقه نتایج ارزیابی‌هایشان درباره اثرات سموم ناشی از نشت مواد نفتی را اعلام نکرده‌اند، از خوردن محصولات دریایی خودداری کنند.

هفته گذشته در حالی که مساحت لکه‌های نفتی حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع بود، کارشناسان امور دریایی اعلام کردند که این لکه‌ها تنها گوشه کوچکی از فاجعه هستند و احتمالاً میلیون‌ها ماهی در جریان این حادثه آلوده شدند.

دو کشور چین و ژاپن به دلیل واکنش کندشان برای ارزیابی تأثیرات زیست محیطی این حادثه مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفته‌اند.

ریچارد استینر، دانشمند امور دریایی، که دو روز بعد از وقوع این حادثه از پکن و توکیو خواسته بود که به بررسی پیامدها دریایی آن بپردازند به گاردین گفته که از هر دو کشور خواسته بود تا زمان کسب اطمینان از عدم آلودگی محصولات دریایی از ماهی‌گیری در منطقه خودداری کنند.

مرکز ملی اقیانوس شناسی در بریتانیا، پیش‌بینی کرده که تا یک ماه آینده لکه‌های نفتی به ژاپن خواهند رسید، و برخی گزارش‌ها هم حاکی از احتمال رسیدن این لکه‌ها به جزایر کره است.

اقیانوس‌شناسان از مصرف‌کنندگان محصولات دریایی خواسته‌اند تا زمانی که نشت نفتی متوقف نشده، شرط احتیاط را رعایت کنند.

XS
SM
MD
LG