لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

جعبه سیاه کشتی نفتکش سانچی گشوده شد


رمزگشایی از جعبه سیاه سانچی نزدیک به سه ماه به طول می‌انجامد
رمزگشایی از جعبه سیاه سانچی نزدیک به سه ماه به طول می‌انجامد

رسانه‌ها در ایران از بازگشایی جعبه سیاه نفتکش سانچی و آغاز فرایند رمزگشایی آن خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه (چهارم دی)، گزارش کرده که پلمب جعبه سیاه سانچی و کشتی چینی کریستال که به آن برخورد کرده بود، به‌طور همزمان در شانگهای باز شده‌است.

بر اساس این گزارش، نمایندگان ایران، چین، پاناما و هنگ‌کنگ هنگام بازگشایی جعبه‌های سیاه هر دو کشتی حاضر بوده‌اند.

هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز در این زمینه گفته که «از گفت‌وگوهای صورت گرفته در بین سرنشینان تا اطلاعات ثبت شده از نظر سرعت باد، جریان هوا و اطلاعات فنی کشتی، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در نهایت نظر نهایی کمیته بررسی سانحه در این زمینه اعلام شود.»

آقای حق‌شناس علت طولانی بودن روند رمزگشایی را نیز «رمزی» بودن اطلاعات جعبه سیاه عنوان کرده‌است.

بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، نماینده‌های ایران در همه جلسات رمزگشایی از جعبه سیاه که نزدیک به سه ماه به طول می‌انجامد، حضور خواهند داشت.

گزارش دیگری نیز حاکی است که سفیر ایران در لندن از درخواست جمهوری اسلامی از سازمان بین‌المللی دریانوردی برای بررسی دقیق ابعاد و آثار حادثه کشتی سانچی خبر داد.

حمید بعیدی‌نژاد این درخواست را در پاسخ به نامه ابراز همدردی دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی دربارهٔ حادثه کشتی سانچی مطرح کرده‌است.

وی درخواست کرده با توجه به «فاجعه‌بار بودن این حادثه در جهان … و به منظور جلوگیری از بروز چنین حوادثی در آینده، این سازمان مبادرت به برگزاری نشستی … برای بررسی و آثار این حادثه بر دریانوردی و کشتیرانی بین‌المللی با هدف جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده کند.»

نفتکش سانچی که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی به مقصد کره جنوبی بود، ۱۶ دی‌ماه با کشتی فله‌بر سی‌اف کریستال برخورد کرد.

این نفتکش ۲۴ دی‌ماه پس از چندین روز حریق و انفجارهای متعدد در دریای شرق چین غرق شد.

همه ۳۲ خدمه سانچی شامل ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادش در این حادثه کشته شدند. تنها جسد سه نفر از خدمه این کشتی پیدا شده‌است.

خبرگزاری تسنیم پیشتر گزارش کرده بود که قرار است ربات جستجوگر زیردریایی، به درون نفتکش سانچی ارسال شود تا بتوان از آخرین وضعیت این کشتی نفتکش و سرنشینان آن، اطلاعات جدیدی به‌دست آورد.

این در حالی است که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی گفته‌است: «با اینکه چند ربات برای عکس‌برداری به اعماق دریا اعزام شده‌است اما این ربات‌ها هم نمی‌تواند از داخل کابین عکس‌برداری کند.»

آقای ربیعی در حاشیه جلسه هیئت دولت افزوده که به‌دلیل سمی بودن فضای پیرامون، «نیروی انسانی هم توان ورود به داخل کشتی را ندارد.»

XS
SM
MD
LG