لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

سند نشست سه‌جانبه تهران درباره سوریه «نهایی شد»


در آستانه نشست سه‌جانبه روسیه و ترکیه و ایران درباره سوریه که روز جمعه در تهران برگزار می‌شود، حسین جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی، شامگاه پنج‌شنبه از نهایی شدن بیانیه پایانی این نشست خبر داد.

به گفته آقای جابری انصاری، این سند در پی گفت‌وگوهایی که هیئت‌های سه کشور در سطح نمایندگان ارشد در تهران داشتند، نهایی شده و در صورت تایید روسای‌ جمهوری سه کشور به عنوان سند اجلاس تهران منتشر خواهد شد.

آن طور که دستیاور ویژه وزیر خارجه ایران گفته، «این سند تقریبا همه موضوعات فعلی مرتبط با تحولات سوریه و تلاش‌هایی که در روند آستانه و صلح سوریه تاکنون توسط سه کشور ایران، روسیه و ترکیه انجام شده را در برخواهد داشت».

به گفته این مقام ارشد وزارت خارجه ایران، «تاکید بر ادامه رویارویی با تروریسم، بازگشت آوارگان و تاکید بر ضروت ساماندهی آنها و همچنین موضوع بازداشت‌شدگان و مفقودان جنگ سوریه» از موضوعات مطرح شده در سند نهایی نشست سه‌جانبه تهران است.

به گفته جابری انصاری، در این سند ایجاد «کمیته خاصی برای رسیدگی به این موضوعات و تسهیل تبادل به نام «کمیته تبادل»، نیز پیش‌بینی شده‌ است.

آن‌ طور که دستیار ویژه وزیر خارجه ایران گفته است: «هدف مذاکرات روند آستانه، پایان بحران سوریه است و تا زمانی که این بحران کاملاً به پایان نرسد این مذاکرات و همکاری سه‌جانبه ادامه خواهد یافت.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در آستانه نشست تهران در بیانیه‌ای این نشست را «تلاشی مشترک برای پیدا کردن راه‌حلی سیاسی و پایدار برای بحران در سوریه و در چارچوب اجلاس آستانه» توصیف کرد.

گفت‌وگو و تبادل نظر درباره تحولات و آینده سوریه، مبارزه با تروریسم در خاورمیانه و در نهایت روابط دوجانبه و سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه، موضوعاتی است که در نشست روز جمعه سه رئیس‌ جمهوری در تهران، بحث و بررسی خواهد شد.

نشست سه‌جانبه تهران، سومین نشست روسای جمهوری این سه‌ کشور است.

این سه مقام پیش از این در آذرماه سال ۹۶ در شهر سوچی روسیه با محوریت صلح در سوریه گرد هم آمدند.

نشست دوم به میزبانی آنکارا در ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری به ارزیابی تازه‌ترین تحولات میدانی سوریه و رایزنی‌های سه‌جانبه درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای برگزار شد.

صادق حسین جابری انصاری که در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما» شرکت کرده بود، در بیان دلایل اهمیت این نشست سه‌جانبه گفت: «این نشست در زمانی برگزار می‌شود که بخش‌های عمده‌ای از خاک سوریه از وجود تروریست‌ها و نیروهای مسلح متعدد پاک شده است و حضور تروریست‌ها فقط در استان «ادلب» سوریه باقی مانده است.»

دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی گفت: «در پی این هستیم که این منطقه از طریق راه حلی مبتنی بر نوعی توافق، تحت سلطه و حاکمیت دولت سوریه قرار گیرد.»

این که هر سه کشور شرکت کننده در این نشست از سوی ایالات متحده، تحریم شده‌اند و به گفته جابری انصاری، هدف «سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا» قرار دارند از دیگر مواردی است که اهمیت اجلاس تهران را دو چندان می‌کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز که به مسکو سفر کرده، روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرد با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اجلاس تهران، توافقی نهایی درباره ادلب حاصل شود.

در آستانه نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در تهران درباره سوریه، هشت کشور اروپایی روز پنج‌شنبه، ۱۵ شهریور، در بیانیه‌ای هشدار دادند هرگونه عملیات نظامی در منطقه ادلب «پیامدهای بالقوه فاجعه‌آمیز انسانی» در پی خواهد داشت.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، حدود سه میلیون نفر از جمله یک میلیون کودک در ادلب و نواحی اطراف آن زندگی می‌کنند. بسیاری از آنها خانواده شورشیان و غیرنظامیانی هستند که مناطق سکونت آنها در یک سال اخیر به تصرف نیروهای ارتش سوریه درآمده و در نتیجه به ادلب مهاجرت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG