لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

تمدید مهلت فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی تا پایان آذر


ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی
ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران اعلام کرد که مهلت فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی که او از آنها به عنوان «نسخه‌های فارسی تلگرام» نام برده تا پایان آذر ماه تمدید شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی روز دوشنبه ۲۸ آبان، گفت که در دوره گذار از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی، به «نسخه‌های فارسی تلگرام» تا شهریورماه مهلت داده شده بود.

وی اعلام کرد که به‌ دلیل شرایط موجود از جمله تحریم‌ها، این مهلت تا پایان آذرماه تمدید شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از مسدودسازی تلگرام اعلام کردند فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام بدون مانع است.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیرکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفته بود که «این دو، پیام‌رسان نیستند» بلکه « در واقع دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند».

در همین حال کمپین حقوق بشر در ایران هشدار داده بود که تلگرام طلایی و هات‌گرام «محتوای تلگرام را بر اساس دستور مقامات ایرانی سانسور می‌کنند و کد تایید هویت کاربران را در دسترس آنها قرار می‌دهد».

رئیس مرکز ملی فضای مجازی روز دوشنبه همچنین گفت که «بر مبنای گزارش‌های اعلام شده از سوی دو نسخه فارسی تلگرام، این دو شبکه پیام‌رسان به صورت آزمایشگاهی از تلگرام مستقل شده است».

آقای فیروز آبادی اضافه کرد: «این استقلال به صورت آزمایشگاهی بوده و پیاده‌سازی کامل آن، نیازمند سخت‌افزارها و تجهیزات مانند دیتاسنتر و سرور است که امیدواریم در مهلت تعیین شده، کاملاً اجرایی شود».

ادعای استقلال هاتگرام و تلگرام طلایی از تلگرام اما توسط برخی کارشناسان از جمله امیر رشیدی رد شده است.

​حکومت ایران پس از فیلتر کردن تلگرام اعلام کرده که از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌کند و پرداخت پنج میلیارد تومان وام از جمله این حمایت‌ها است.

در همین حال روز دوشنبه عباس آسوشه، معاون مرکز ملی فضای مجازی، خبر داد که از این به بعد تنها از دو پیام‌رسان‌ها«سروش» و «گپ» حمایت خواهد شد.

به گفته آقای آسوشه، دولت پیش از این از هفت پیام‌رسان‌ حمایت می‌کرد اما «به دلیل وجود منابع محدود ...محدوده حمایت را تنگ‌تر کرده» تا بتواند «حمایت‌های بهتر» انجام دهد.

پیام‌رسان «سروش» تحت حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی گسترش یافته و بخش عمده‌ای از سهام این شرکت متعلق به صدا و سیماست.

روزنامه همشهری مدیرعامل «آی‌گپ» را نیز محمدرسول کاظمی معرفی کرده و افزوده این پیام‌رسان از سوی شرکت «روی خط مدیا» پشتیبانی می‌شود که در سال ۹۴ تأسیس شده و در حوزه طراحی، برنامه‌نویسی و پشتیبانی نرم‌افزارهای ارتباطی و رسانه‌ای روی تلفن‌های همراه فعالیت می‌کند.

روز یکشنبه نیز طرح «سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در مجلس اعلام وصول شد. ماده ۱۲این طرح خواستار سلب اختیار گذرگاه اینترنت از دولت و واگذاری سرورهای اینترنت به نیروهای مسلح است.

مجلات تخصصی اینترنتی در ایران نیز نوشته‌اند که احتمالاً بر اساس طرح «ساماندهی» پیام‌رسان‌های اجتماعی، صدور مجوز واردات و استفاده از تلفن همراه، منوط به «پیش‌نصب» پیام‌رسان‌های داخلی روی گوشی خواهد شد.

به نوشته «ماهنامه پیوست» و دیگر سایت‌ها اگر این طرح توسط مجلس تصویب شود، روی هر گوشی جدید باید چند پیام‌رسان داخلی نصب شود تا وارد شبکه شود.

پیشتر شماری از نمایندگان مجلس به صراحت گفته بودند که کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی که یکی از دلایل دستور مسدودسازی تلگرام بود٬ اعتماد ندارند.

در همین حال نتایج نظرسنجی یک موسسه افکارسنجی در ایران در تیر ماه نشان می‌دهد که ۷۹ درصد از کاربران پیام‌رسان تلگرام، باوجود مسدودسازی آن، همچنان از این شبکه استفاده می‌کنند.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، مهر، روزنامه همشهری و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG