لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۲

فیروزآبادی: اگر اینستاگرام همکاری نکند به سرنوشت تلگرام دچار می‌شود


ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی
ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران روز دوشنبه ۲۶ شهریور تهدید کرد که اگر اینستاگرام با جمهوری اسلامی «همکاری نکند، به سرنوشت تلگرام دچارخواهد شد».

ابوالحسن فیروز آبادی در یک برنامه تلویزیونی بدون اشاره به جزئیات گفت که «صحبت‌هایی» با مدیران اینستاگرام انجام شده اما تاکنون این شبکه با جمهوری اسلامی همکاری نکرده است.

آقای فیروز آبادی می‌گوید که شرط جمهوری اسلامی برای فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در ایران ذخیره شدن اطلاعات شهروندان ایرانی در سرزمین ایران است.

پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی خواستار استقرار سرورهای پیام‌رسان‌های خارجی در ایران شده بودند.

آقای فیروزآبادی در عین حال گفت که اینستاگرام‌ قسمت مخفی ندارد در حالی که در تلگرام‌ حوزه‌های مخفی از جمله گروه‌های تلگرامی وجود دارد.

پیشتر، محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور، روز ۱۲ تیرماه اعلام کرده بود که مسدودسازی اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و دادستانی کل در غیاب شکایت خصوصی «به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کرده است».

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، اما این سخنان را تلاشی برای «انحراف افکار عمومی از مطالبه‌گری شفاف‌سازی سوءاستفاده‌کنندگان ارزی اخیر» دانسته بود.

وزارت ارتباطات ایران سال ۹۳ فیلترینگ «هوشمند» شبکه اینستاگرام را آغاز کرده بود.

در فیلترینگ «هوشمند» دسترسی به وب‌سایت‌ها به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده است از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

در همین حال پیش از این رسانه‌های ایران خبر داده بودند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نظر فنی شرایطی را فراهم آورده که «در مواقع خاص که نیاز به مسدود کردن پروتکل اس‌اس‌ال (سل) است، سایت‌های مجاز که از این پروتکل استفاده می‌کنند باز خواهند بود و سایت‌های فیلتر شده که از پروتکل اس‌اس‌ال استفاده می‌کنند همچنان مسدود خواهند شد».

فیلترینگ تلگرام «شُل شده است»

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین گفت وزارت ارتباطات به این دلیل که معتقد است، استفاده انبوه مردم از فیلترشکن‌ها «به صلاح نیست»، فیلترینگ تلگرام را «شُل کرده است».

وی اضافه کرد: «البته ما این را قبول نداریم که تا این حد شُل باشد و در حال مذاکره‌ با آنها هستیم تا یک تعادلی برقرار شود».

براساس برخی نظرسنجی‌ها با وجود فیلتر شدن تگرام ۷۹ درصد از کاربران این پیام‌رسان، با استفاده از فیلترشکن، همچنان از این شبکه استفاده می‌کنند.

کمپین حقوق بشر ایران اعلام کرده که شرکت مخابرات ایران به منظور «تشدید فیلتر» پیام‌رسان تلگرام و «کم اثر کردن یا بلااستفاده کردن فیلترشکن‌ها» برای دسترسی به این پیام‌رسان، مسیر آدرس‌های آی.پی تلگرام را «تغییر» داده است.

به گفته این کمپین، «در صورتی که دولت ایران آدرسی که به تلگرام می‌رسد را منحرف کند و به سمت سرورهای شرکت مخابرات بفرستد، سرورهای دیگر در جهان نیز با آپدیت کردن این آدرس ممکن است برای مدتی -حتی خیلی کوتاه- آدرس غلطی را به مخاطب خود برای دسترسی به تلگرام بدهند و به این ترتیب دسترسی به تلگرام نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای جهان نیز مختل شود».

هفت وکیل دادگستری در اردیبهشت‌ماه از بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه به دلیل فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام شکایت کردند.

دادسرا اما این شکایت را رد و برای این قاضی قرار منع تعقیب صادر کرده است.

فیلتر شدن ۱۸۰ سایت فعال در حوزه گردشگری

در جلسه روز دوشنبه شورای عالی فضای مجازی ایران موضوع فیلتر شدن ۱۸۰ سایت فعال در حوزه گردشگری مطرح شد.

این شورا در این جلسه تصمیم گرفت که قوه قضائیه پیش از فیلتر کردن وب‌سایت‌های مربوط به کسب و کار «ابتدا به موارد تخلف رسیدگی کرده و مهلتی برای رفع اشکالات آنها در نظر بگیرد تا اگر اشکالات برطرف نشد، اقدامات قانونی از جمله فیلتر شدن اعمال شود».

در روزهای گذشته ۱۸۰ وب‌سایت‌ فروش آنلاین بلیط هواپیما و قطار و دیگر خدمات گرذشگری از سوی قوه قضائیه فیلتر شده‌اند.

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور اعلام کرده که این وب‌سایت‌ها به درخواست سازمان هواپیمایی فیلتر شده‌اند.

بر اساس وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG