لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

شش وزیر و دو نماینده مجلس خواستار رفع فیلتر توئیتر در ایران شدند


هشت عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه شامل شش وزیر و دو نماینده مجلس، در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار رفع فیلتر توئیتر توسط این کمیته شدند.

دادستان کل کشور رئیس کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این وزرا و نمایندگان مجلس در نامه‌ای که روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت منتشر شده است، توئیتر را « فضایی برای نقش آفرینی موثرتر» فعالان رسانه‌ای و جوانان ایران خوانده اند.

دراین نامه تاکید شده که استفاده از«فضای رسانه‌ای بین‌المللی تاثیر بسیار قوی تری در جامعه جهانی خواهد داشت».

وزرای اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، دادگستری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این نامه را امضا کرده اند.

این نامه همچنین به امضای رمضان علی سبحانی فرو محمد کاظمی،دو نماینده مجلس که عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هستند،رسیده است.

اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ۱۲ نفر هستند و دادستان کل کشور رئیس این کارگروه است.

علاوه بر شش وزیر و دو نماینده مجلس،فرمانده نیروی انتظامی ،رئیس سازمان تبلیغات اسلامی،رئیس سازمان صدا و سیما و نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،اعضای این کارگروه هستند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت اول حسن روحانی نیز روز چهارشنبه ۲۸ تیر ۹۶ از این کارگروه خواسته بود تا در فیلترینگ توئیتر تجدیدنظر کند.

توئیتر در حالی در ایران فیلتر است که بسیاری از مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی در این شبکه اجتماعی فعال هستند از جمله دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، حسن روحانی، رییس‌جمهوری، و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه.

تهدید شرکت‌های فعال در تلگرام

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران دهم اردیبهشت ماه دستور فیلتر شدن تلگرام را صادر کرد اما به گفته مقام‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تنها یک میلیون نفر از کاربران ۴۰ میلیونی این پیام‌رسان کاسته شده است.

روز شنبه نیز عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل کشور گفته بود که به دلیل فیلتر شدن تلگرام، «فعالیت تبلیغاتی و خدماتی» اصناف در این پیام‌رسان «ممنوع است» و وزارت صنعت و نهادهای صنفی باید با این اقدام برخورد کنند.

در همین حال کمپین حقوق بشر در ایران تصویر پیام پلیس امنیت به مدیران کانال‌های تلگرام و یا شرکت‌های فعال در تلگرام را منتشر کرده که در آن تهدید شده اند، در صورت عدم خروج از تلگرام با آنها «برخورد» خواهد کرد.

رضا الفت‌نسب دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، پیش از این اعلام کرده بود که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران وجود دارد که ۵۰ هزار نفر از آنها در سایت‌های فروش و بیش از ۲۰۰ هزار فروشنده در شبکه‌های اجتماعی در حال ارائه کالا یا خدمات هستند.

در این زمینه ناهید تاج‌الدین، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس، هم گفته بود که بیش از ۶۰۰ هزار کانال تلگرامی مشغول فعالیت هستند که بیش از ۴۰ درصد آنان فروشگاه‌های مجازی‌اند.

تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حمیده زرآبادی نماینده قزوین از اختلال در اینترنت در روزهای اخیر خبر داده اند.

در همین حال حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات روز دوشنبه گفت که اختلالات اینترنت درروزهای اخیر به دلیل اقدامات این وزارت خانه برای فیلترینگ تلگرام رخ داده است.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز پیش از این گفته بود که شیوه این وزارت خانه برای فیلترینگ تلگرام می تواند به زیر ساخت‌های مجازی کشور ضربه بزند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا،وب سایت کمپین حقوق بشر، رادیو فردا و شبکه‌های اجتماعی / ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG