لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

مکرون: فشارهای آمریکا تنها در صورت دوام برجام نتیجه خواهد داد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

رئیس جمهور فرانسه می‌گوید تحریم‌های ایالات متحده تنها در حالتی می‌تواند ایران را به پای میز مذاکره بکشاند که کشورهای اروپایی بتوانند از دوام برجام اطمینان حاصل کرده و از افتادن قدرت در ایران به دست تندروها جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز امانوئل مکرون چهارم مهر در جمع خبرنگاران گفت که ممکن است تحریم‌های آمریکا علیه ایران که به گفته وی موجب کاهش منابع مالی جمهوری اسلامی برای گسترش قدرت در منطقه می‌شود٬ به دلیل تلاش اروپایی‌ها برای ایفای نقش میانجی وزنده نگه‌داشتن برجام٬ «به روندی که مورد نظر ما است سرعت ببخشد».

رئیس جمهور فرانسه در ادامه با تاکید بر این که عوامل سرسختی داخل ایران خواهان لغو برجام هستند٬ خاطرنشان کرد که که خطر اصلی استراتژی فشار بر ایران این است که جمهوری اسلامی را به سمت «آغاز دوباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش سوق می‌دهد».

وی افزود: «بنابراین اگر ما می‌خواهیم شانس این را داشته باشیم که این فشار بر ایران به نتایجی برسد٬ باید مطمئن شویم که ایران [تحت تاثیر فشارها] به سمت گزینه بدتر نخواهد رفت.»

این اظهارات ساعاتی پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل، شدیدا به سیاست‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران حمله کرد و گفت حکومت ایران با سابقه‌ای که دارد «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».

آقای ترامپ همچنین به کشورهای جهان هشدار داد که یا با تحریم‌های آمریکا علیه تهران همراهی کنند یا اینکه با «پیامدهای وخیمی» روبرو خواهند شد.

در جریان همین جلسه امانوئل مکرون اما ضمن دفاع از برجام گفت که مورد ایران نمی‌تواند با «سیاست تحریم و محدودیت» حل شود و بر ضرورت اتخاذ یک استراتژی بلند مدت درباره ایران تاکید کرد.

رئیس جمهور فرانسه روز گذشته نیز در مجمع عمومی سازمان ملل در انتقاد از تصمیم آمریکا برای لغو برجام، گفته بود که برخوردهای یک‌طرفه و «قانون جنگل» نمی‌تواند به حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران منجر شود.

حسن روحانی نیز در همین روز در مجمع عمومی خواستار بازگشت آمریکا به برجام شد و از ایالات متحده دعوت کرد تا «به میز مذاکره‌ای برگردد که آن را بر هم زده است».

اتحادیه اروپا از زمان خروج آمریکا از برجام در تلاش است که بدون حضور ایالات متحده این توافق هسته‌ای را پابرجا نگه‌دارد.

در همین خصوص ۲ مهرماه و در پی نشست وزیران خارجه پنج کشور باقی‌مانده در «برجام» و محمد جواد ظریف، طرف‌ها بیانیه‌ای صادر کرده و در آن بر «تعهد خود به پی‌گیری اقدامات مشخص» در جهت پرداخت پول و تداوم صادرات نفت ایران تاکید کردند.

در این بیانیه بر «پی‌گیری تعهدات… به‌طور مشخص برای اقدامات واقعی و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت [پول] به ایران، و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی» تاکید شده است.

در مقابل واشینگتن نیز در چند وقت گذشته و به ویژه در روزهای اخیر بارها به اتحادیه اروپا در خصوص نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران هشدار داده است.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG