لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

سخنگوی بولتون: ایران باید به دیپلماسی پاسخ برابر دهد؛ موسوی: جز تحریم ندیده‌ایم


رئیس‌جمهوری آمریکا، مشاور امنیت ملی او (سمت راست) و وزیر خارجه ایالات متحده در تصویری از اکتبر سال گذشته در جریان دیداری در کاخ سفید
رئیس‌جمهوری آمریکا، مشاور امنیت ملی او (سمت راست) و وزیر خارجه ایالات متحده در تصویری از اکتبر سال گذشته در جریان دیداری در کاخ سفید

گرت مارکیز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، بر لزوم «مذاکرات تازه» با تهران بر سر برنامه اتمی و دیگر اقدامات جمهوری اسلامی و «لزوم پاسخگویی ایران به دیپلماسی با دیپلماسی» تاکید کرده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید «جز تحریم چیز دیگری ندیده‌ایم».

دولت دونالد ترامپ سال پیش از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های گسترده خواستار انجام مذاکرات تازه‌ای با ایران بر سر گستره‌ای از فعالیت‌های جمهوری اسلامی شد. تنش‌ها بین دو کشور طی هفته‌های گذشته شدت گرفته‌است. رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با دولت ترامپ را رد کرده‌است.

گرت مارکیز روز هشتم تیر ماه، به خبرگزاری «مک‌لچی دی‌سی» در واشینگتن، گفته است «حکومت ایران به تهدید خود در مورد کاهش زمان مهلت [تعهدات] اتمی، با بهره‌گیری از افزایش ذخایر اروانیوم غنی‌شده و غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا، ادامه می‌دهد».

به گفته سخنگوی جان بولتون، همه این‌ها به این خاطر است که توافق اتمی با ایران «وحشتناک» بود و «به‌طور همیشگی» جلوی فعالیت‌های اتمی تهران را نگرفت.

اشاره آقای مارکیز به گفته‌های مقام‌های جمهوری اسلامی است مبنی بر این‌که ایران به زودی از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده که پیش‌تر تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.

مطابق «برجام»، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

دولت ایالات متحده با وجود آن‌که از «برجام» خارج شده اما این اقدام ایران را «اخاذی هسته‌ای» توصیف کرده‌است. مقام‌های اروپایی نیز تاکید کرده‌اند در صورت نقض توافق اتمی توسط تهران نقش کشورهای اروپایی در عرصه دیپلماسی پایان می‌یابد.

سخنگوی جان بولتون گفته است «حکومت [ایران] باید همین الان به پی‌گیری (خواسته‌های) اتمی خود پایان دهد و باید پاسخ رئیس‌جمهوری [دونالد ترامپ] برای دیپلماسی را با دیپلماسی بدهد؛ نه ترور».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده خواستار مذاکرات بدون پیش‌شرط با تهران است، قصد آغاز جنگ و یا تغییر رژیم ایران را ندارد، اما در عین حال آماده اقدام نظامی علیه ایران است. ترامپ در عین حال سیاست‌های خود در قبال جمهوری اسلامی، و پی‌گیری تحریم‌های شدید را کارآمد توصیف کرده و می‌گوید درباره رفع تنش با ایران عجله‌ای ندارد.

شامگاه هشتم تیر ماه عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به اظهارات گرت مارکیز، گفته «ایران دیپلماسی را با دیپلماسی و فشار را با مقاومت پاسخ می‌دهد».

آقای موسوی افزوده است «ما تاکنون چیزی جز تحریم‌های غیر قانونی، جنگ و تروریسم اقتصادی از دولت آمریکا ندیده‌ایم که به آن پاسخ گوییم».

«مقاومت» در برابر ایالات متحده چیزی‌ست که رهبر جمهوری اسلامی طی هفته‌های گذشته، بارها از آن سخن گفته و بر لزوم پی‌گیری آن تاکید کرده‌است. آیت‌الله علی خامنه‌‌ای در عین حال سخنان ترامپ در مورد این‌که قصد براندازی جمهوری اسلامی را ندارد، «زرنگ‌بازی سیاسی» توصیف و مذاکره با واشینگتن را رد کرده‌است.

دولت ترامپ در جریان کارزار موسوم به «فشار حداکثری» رو به تحریم‌های گسترده‌‌ای آورده و قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند. ترامپ می‌گوید اقتصاد ایران در هم شکسته است. خامنه‌ای می‌گوید «تحریم‌ها می‌تواند صددرصد به نفع ملت تمام شود».

بانک جهانی در میانه خرداد ماه، در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز رشد جهانی اقتصاد، ایران را، از لحاظ رشد تولید ناخالص داخلی، پس از نیکاراگوئه، در قعر جدول قرار داده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد سال جاری از ۳۷ درصد فراتر رفته و در مقایسه با ماه گذشته نیز ۳.۴ درصد افزایش یافته‌است.

مک‌لیچی‌دی‌سی، تسنیم، گزارش‌های مرکز آمار ایران و بانک جهانی در رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG