لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

ولایتی: ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نقض برجام است


علی اکبر ولایتی می‌گوید که ایران اساسا نیازی به هواپیمای آمریکایی ندارد.
علی اکبر ولایتی می‌گوید که ایران اساسا نیازی به هواپیمای آمریکایی ندارد.

علی اکبر ولایتی مشاور، رهبر جمهوری اسلامی، مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا درباره منع فروش هواپیمای تجاری به ایران را نقض توافق هسته‌ای دانست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای ولایتی روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور اظهار داشت: «ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نشانه دیگری است که نباید به آمریکا و متحدانش دل ببندیم، جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خود نیازی به آمریکایی‌ها ندارد و در طول سال‌هایی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد نیز هیچ‌گاه غربی‌ها به مردم ایران روی خوش نشان ندادند».

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه متمم‌هایی بر بودجه سال آینده این کشور تصویب کرد که مانع صدور مجوز فروش هواپیما به ایران می‌شود. این متمم‌ها برای اجرایی شدن باید به تصویب مجلس سنا و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا نیز برسند. اما علی اکبر ولایتی می‌گوید که ایران اساسا نیازی به هواپیمای آمریکایی ندارد.

آقای ولایتی عنوان کرد: «این کار آمریکایی‌ها نقض برجام است و هر روز یک کار جدید در ارتباط با جمهوری اسلامی از سوی رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا یا مجلس آنها انجام می‌شود که این مسائل نشان می‌دهد ما نباید به آمریکا دل ببندیم و نیازی هم به آنها نداریم­.»

وی در ادامه گفت: «هم در حوزه بین‌الملل و هم در حوزه داخلی می‌توانیم نیازهای ایران را بدون احتیاج به آمریکا تأمین کنیم. هیچ نگرانی نداریم که آنها از اهرم فشار استفاده کنند، بنابراین اینها برای ما فشار نیست و فقط توهم آمریکایی‌هاست که به هیچ کجا هم نمی‌رسند».

دی ماه سال ۱۳۹۴، باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده به وزیر خارجه خود اختیار داد که در چهارچوب توافق هسته‌ای، مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کند که در پی آن ایران‌ایر با شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای خرید هواپیما به توافق رسید، امری که به بیش از سه دهه تحریم فروش هواپیمای آمریکایی به ایران خاتمه می‌داد.

مصوبه روز چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا هشدار برخی از نمایندگان دمکرات را به دنبال داشته که گفته‌اند این امر می‌تواند به توافق اتمی وین ضربه بزند.

XS
SM
MD
LG