لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

اظهارات ضد و نقیض مقام‌های دولت رئیسی در مورد بحران «تنش‌ آبی» در هزاران روستا


وزیر نیرو در دولت ابراهیم رئیسی مدعی شد مشکلات مردم سه هزار روستا تاکنون حل شده است
وزیر نیرو در دولت ابراهیم رئیسی مدعی شد مشکلات مردم سه هزار روستا تاکنون حل شده است

وزیر نیرو ایران می‌گوید همچنان، ده هزار روستا در کشور در تنش آبی هستند و دسترسی به آب آشامیدنی ندارند.

علی‌اکبر محرابیان روز جمعه نهم تیرماه در ادامه مدعی شد در دولت ابراهیم رئیسی، مشکلات مردم سه هزار روستا تاکنون حل شده و رفع مشکل ده هزار روستای دیگر در دستور کار است.

طرح این ادعا در شرایطی است که آذرماه ۱۴۰۰ و در نخستین ماه‌های آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، آقای محرابیان از وجود تنش آبی در ۱۰ هزار روستا خبر داده بود.

او توضیح نداد اگر تعداد روستاهای دارای تنش آبی از آذر ۱۴۰۰ تاکنون تغییر نیافته، چگونه مشکلات آب مردم سه هزار روستا در دولت کنونی حل شده است.

همچنین ادعای اخیر وزیر نیرو در مورد تداوم تنش آبی در ده هزار روستا در حالی است که معاون شرکت آب و فاضلاب ایران دو هفته پیش از «بحران آب» در ۲۷ هزار روستای کشور با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون تن خبر داده بود.

مجید آقازاده در ادامه گفته بود هم‌اکنون نیمی از روستاهای یاد شده از داشتن تأسیسات آب و فاضلاب نیز محروم هستند.

آقای محرابیان فروردین پارسال همچنین از گسترش تنش آبی به حدود ۳۰۰ شهر از جمله برخی از شهر‌های بزرگ و مراکز استان‌های ایران خبر داده بود.

اگرچه خشکسالی در ایران یکی از عوامل تنش آبی به‌شمار می‌رود، اما سهم مدیریت ناکارآمد از این بحران نیز بسیار چشمگیر است.

برای نمونه سال‌هاست که مقام‌های حکومت در ایران از هدررفت ۲۵ درصد آب شرب در شبکه فرسوده آب خبر می‌دهند و اتابک جعفری مدیرعامل آب و فاضلاب کشور دی‌ماه پارسال باز هم اعلام کرد تلفات در شبکه انتقال و توزیع آب کشور ۲۵ درصد است.

هدرروی یک‌چهارم آب تصفیه شده کشور در حالی است که بر اساس ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بیش از نیمی از جمعیت ایران با بحران تنش آبی روبه‌رو هستند.

به‌رغم انتقادهای همیشگی مسئولان جمهوری اسلامی از «اسراف بی‌رویه» آب در کشور، مصرف آب آشامیدنی توسط شهروندان بدون احتساب تلفات شبکه فرسوده انتقال و توزیع، ۶.۴ میلیارد لیتر در سال است که دقیقاً برابر با مصرف آب خانگی آلمان با جمعیتی مشابه ایران است.

برخلاف ایران، آلمان ۹۶ درصد فاضلاب خانگی شهرها و روستاهای کشور را تصفیه کرده و این آب در حوزه کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که ایران نه تنها تجهیزات تصفیه آب بسیار نازلی دارد، بلکه حتی بیش از نیمی از مردم کشور به شبکه فاضلاب وصل نیستند و فاضلاب آنها عمدتاً به چاه‌ها ریخته شده و آب سفره‌های زیرزمینی را نیز آلوده می‌کند.

تداوم تنش آبی در هزاران شهر و روستای کشور در حالی است که اخیراً پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران از صادرات ۱۰ میلیون دلاری آب بسته‌بندی ایران در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد شش تا هفت میلیون دلار آن به روسیه صادر شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و رادیو فردا/د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG