لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱
۰۶:۳۸ ۲۰.۶.۱۴۰۲

دادگستری مازندران مدعی پلمب ۱۲ مدرسه به اتهام «ترویج بهائیت» شد

رئیس کل دادگستری استان مازندران از پلمب «۱۲ مدرسه و مرکز آموزشی» در شهر بابل استان مازندران خبر داد و ادعا کرد که این مدارس و مراکز آموزشی به اتهام «تبلیغ بهائیت» پلمب شده‌اند.

اظهارات رئیس دادگستری مازندران در حالی بیان شده است که هم‌زمان با تشدید فشارهای حکومتی بر اقشار مختلف و گروه‌های سیاسی و اجتماعی پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در چند ماه اخیر موج گسترده‌ای از احضار و بازداشت شهروندان بهایی در ایران شکل گرفته است.

محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران، روز یک‌شنبه ۱۹ شهریور ماه، گفت: «در شهرستان بابل اقداماتی در پوشش دو مدرسه و چند مرکز آموزشی و ورزشی از طریق به‌کارگیری اساتید و مربیان بهایی انجام شده است.»

رئیس دادگستری مازندران در ادامه عنوان کرد که «مربیان بهایی از سه شهر کشور، اقدام به آموزش و تعلیم مسائل مورد نظر خود» برای ترویج «بهاییت» می‌کردند و نیروهای وزارت اطلاعات به همین دلیل «دو فرد» را که از «مربیان سرشناس بهایی در ایران» هستند بازداشت و به زندان معرفی کرده‌اند.

اکبری افزود که در مراکز آموزشی پلمب شده شهر بابل «تعدادی کتاب، بروشور مرتبط با مجله بهائیت» ضبط شده است.

پیش از این نیز در جریان موج تازهٔ سرکوب بهائیان در ایران، نهادهای امنیتی روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه ۹ شهروند بهایی را در تهران بازداشت و «۴۰ باب داروخانه و انبار» متعلق به آن‌ها را توقیف کردند.

جمهوری اسلامی آیین بهائیت را به‌رسمیت نمی‌شناسد و پس از استقرار در ایران از سال ۱۳۵۷ فشارها و محرومیت‌های بسیاری را بر پیروان این آیین تحمیل کرده است.

نهادهای امنیتی در ایران در طول حیات جمهوری اسلامی بارها، شهروندان معتقد به دیانت بهایی در مشاغل پردرآمد را به بهانه‌های مختلف و دلایل امنیتی تحت فشار قرار داده و بارها اموال آن‌ها را مصادره یا توقیف کرده‌اند.

همچنین بخش گسترده‌ای از اموال و زمین‌های شهروندان بهائی توسط دستگاه‌های مختلف حکومتی به ویژه نهادهای امنیتی و قضائی در مناطق مختلف کشور مصادره شده است.

۲۱:۵۷ ۲۰.۶.۱۴۰۲

«ضرب‌وشتم» نرگس محمدی در زندان اوین به‌دلیل امتناع از حجاب اجباری

حساب اینستاگرام منتسب به نرگس محمدی شامگاه دوشنبه خبر داد که این فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی به دلیل تن ندادن به حجاب اجباری و اعتراض به مسئولان زندان اوین، توسط مأموران این زندان هدف «ضرب و شتم» قرار گرفته است.

در این پیام به نقل از خانم محمدی آمده است که او در پی «خودکشی یکی از هم‌بندی‌هایش برای دومین بار طی سه روز گذشته»، به بهداری اوین رفته بود که برخورد «عامدانه و جلادانه» یکی از پرستاران بالای سر زندانی به اعتراض او منجر شد.

بر اساس آنچه در پست یاد شده آمده است نرگس محمدی همچنین به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری با «الفاظ رکیک و توهین‌آمیز» تهدید شده و در نهایت، مأموران زندان با اعمال خشونت او را با خود برده‌اند به‌طوری «آثار کبودی» روی بدن خانم محمدی به‌جا مانده است.

این زندانی سیاسی ظاهراً این جزئیات را از طریق تماس تلفنی از زندان اوین منتقل کرده است و افزوده که «مردان بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و مسئولان زندان» او را سوار بر آمبولانس به بند بازگردانده‌اند.

در پایان پیام تأکید شده است که هر اتفاقی برای نرگس محمدی بیفتد «مسئولیتش با جمهوری اسلامی» است.

مرداد امسال در پی صدور حکم جدید علیه این فعال حقوق بشر، مجموع دوره زندان او به ده سال و ۹ ماه به‌همراه ۱۵۴ ضربه شلاق افزایش یافت.

خانم محمدی به‌ویژه در ماه‌های گذشته با انتشار نامه‌های متعدد درباره وضعیت زندان‌ها و بازداشتگاه و خشونت علیه زندانیان و بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری هشدار داده است.

او اواسط آذر پارسال در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را «بخشی از برنامه سرکوب» جمهوری اسلامی علیه زنان معترض و مبارز خوانده بود.

۱۸:۳۷ ۲۰.۶.۱۴۰۲

رهبر کره شمالی برای دیدار با پوتین عازم روسیه شده است

با وجود هشدارهای اکید آمریکا به کره شمالی برای خودداری از تجهیز روسیه به تسلیحات، کرملین روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه تأیید کرد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، «در روزهای پیش رو» به دعوت ولادیمیر پوتین به روسیه سفر خواهد کرد.

سفر رهبر کره شمالی به روسیه پس از آن از سوی کرملین تأیید شد که پیشتر، گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی‌بر این‌که کیم جونگ اون سوار بر یک «قطار ویژه» عازم روسیه شده است تا با پوتین دیدار کند؛ امری که به باور کارشناسان نشان‌دهندۀ عمیق‌تر شدن همکاری دو کشور و رهبران آن در میانۀ انزوای جهانی آن‌هاست.

کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، از مسکو به‌شکل علنی حمایت کرده است.

با وجود انکار مسکو و پیونگ‌ یانگ، آمریکا تأکید دارد که مذاکرات روسیه با کره شمالی با هدف تأمین تسلیحاتی ارتش روسیه «فعالانه به پیش می‌رود» تا تسلیحاتی را که روسیه در جنگ اوکراین از دست داده، جبران کند.

۱۸:۲۴ ۲۰.۶.۱۴۰۲

صدور «قرار مجرمیت» برای چهار نفر از کارکنان مرکز توان‌بخشی «نیلوفران آبی»

رئیس کل دادگستری استان بوشهر روز دوشنبه از صدور قرار «جلب به دادرسی» برای چهار نفر از اعضای مرکز نگه‌داری از معلولان «نیلوفران آبی» خبر داد.

مهدی مهرانگیز گفته است که به‌منظور «برخورد با مقصران» پروندۀ ضرب‌و‌شتم معلولانی که در مرکز نیلوفران آبی نگه‌داری می‌شدند، تاکنون برای چهار نفر از اعضای این مرکز «شامل مدیر مؤسسه و دو نفر از کارکنان و فرد نگهبانی»، قرار جلب به دادرسی یا همان «قرار مجرمیت» صادر شده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از این مقام قضایی نوشته است که مرکز یاد شده در حال حاضر توسط بهزیستی استان بوشهر و «به خوبی» اداره می‌شود.

اواسط مردادماه امسال، «کمپین معلولان» که پیگیر حقوق افراد دارای معلولیت است ویدئویی از برخورد خشونت‌آمیز کارکنان و ضرب‌‌وشتم معلولان ذهنی در مرکز «نیلوفران آبی» منتشر کرد.

این کمپین تصریح کرده بود که تصاویر منتشر شده از این مرکز توان‌بخشی از دل ۲۰ دقیقه فیلم و گزارش دریافتی استخراج شده و علاوه‌بر «اذیت و آزار و بدرفتاری وحشتاک»، معلولان ساکن در این مرکز دچار «سوءتغذیه و وضعیت بد بهداشتی» هم هستند.

انتشار این ویدئو و افشای وضعیت نگه‌داری معلولان در مرکز یاد شده واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و مرکز رسانه قوه قضائیه بلافاصله از «پلمب» این مرکز خبر داد.

رئیس کل دادگستری بوشهر روز یک‌شنبه همچنین گفته است که «سازمان بهزیستی در حال برگزاری مناقصه‌ای است تا بتواند مدیریت این مجموعه را پس از اعتبار و صلاحیت‌سنجی به یکی از مراکز خصوصی واگذار کند».

۱۶:۱۳ ۲۰.۶.۱۴۰۲

گروسی: تخلف برای ایران در حال تبدیل شدن «به یک روال عادی» است

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه هشدار داد که تخلف از قرارهای هسته‌ای برای ایران در حال تبدیل شدن «به یک روال عادی» است.

آقای گروسی در یک نشست رسانه‌ای پس از سخنرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «هرگونه توافق آینده بین جمهوری اسلامی و غرب باید پیشرفت بزرگ هسته‌ای تهران از سانتریفیوژهای آی‌آر-۱ به آی‌آر-۲، آی‌آر-۴ و آی‌آر-۶ را در نظر بگیرد.»

او در ادامه به افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران «از ۳.۶۷ درصد به ۶۰ درصد در مغادیر زیاد» اشاره کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتها با ابراز امیدواری درخصوص پیشرفت مذاکرات ایران و غرب اعلام کرد که تخلفات ایران صرفاً بر اساس موارد علمی اعلام می‌شود.

آقای گروسی دیروز به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران به افزایش ۶۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود (نزدیک به میزان لازم برای تسلیحات اتمی) ادامه داده و جمهوری اسلامی توضیح قانع‌کننده‌ای در این زمینه ارائه نکرده است.

۱۵:۳۸ ۲۰.۶.۱۴۰۲

تعطیلی فعالیت‌های آموزشی و ورزشی در مشهد به دلیل آلودگی هوا

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد که به دلیل گرد و غبار، فعالیت مراکز آموزشی و ورزشی در شیفت عصر روز دوشنبه تا پایان روز تعطیل اعلام شده است.

مهدی اله‌پور روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که وضعیت هوای مشهد و دیگر شهرستان‌های استان خراسان رضوی نارنجی و ناسالم است.

او افزود که در این شرایط، توصیه می‌شود شهروندان از ماسک استفاده کنند و ترددهای غیرضروری در سطح فضای باز و حتی تردد با وسیله نقلیه شخصی را محدود کنند.

در حالی که وعده‌هایی برای همکاری ایران و کشورهای عربی برای کاهش گرد و غبار مطرح شده، پیشتر یک کارشناس ایرانی گفت که منشاء غبارهای شمال شرق ایران، دو کانون در دو کشور افغانستان و ترکمنستان هستند.

فرخ‌لقا امینی یک کارشناس اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مردادماه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «منشاء افزایش حجم ریزگردها در هوای مشهد در پانزدهمین روز مرداد، فعال شدن ۲ کانون خارجی قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان است.»

او افزود که علاوه بر فعالیت این کانون‌های خارجی، کانون‌های داخلی استان خراسان رضوی و وزش باد، از عوامل گرد و غبار و آلودگی هوای کلانشهر مشهد است.

اظهارات این کارشناس در حالی است که هنوز هیچ گزارشی در زمینه اقدام یا همکاری احتمالی میان ایران و افغانستان و ترکمنستان برای کاهش آلودگی هوا اعلام نشده است.

هوای مشهد و دیگر شهرهای شمال شرق ایران در ماه‌های اخیر شدیدا آلوده بوده است.

۱۵:۲۰ ۲۰.۶.۱۴۰۲

۱۴:۱۰ ۲۰.۶.۱۴۰۲

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شد

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح دوشنبه در وین آغاز شد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس در ابتدای این جلسه گزارش خود دربارهٔ چندین موضوع بین‌المللی از جمله ایران، اوکراین و ژاپن را به اعضای شورای حکام ارائه داد.

بنا بر گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده بود، آقای گروسی در گزارش اخیر خود از کاهش سرعت ذخیره اورانیوم با غنای بالا در ایران سخن رانده و در عین حال از عدم همکاری و نهایی شدنِ سایر مسایل میان تهران و آژانس انتقاد کرده است.

مدیرکل آژانس در جریان گزارش شفاهی روز دوشنبه خود به اعضای شورای حکام، با برشمردن موارد متعددی که ایران همچنان باید در زمینه آنها با آژانس همکاری کند از تهران خواست تا صادقانه با این نهاد همکاری کند.

۱۴:۰۹ ۲۰.۶.۱۴۰۲

ده‌ها استاد ایرانی دانشگاه‌های جهان با جامعه دانشگاهی اعلام همبستگی کردند

ده‌ها استاد ایرانی دانشگاه‌های جهان در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده با اعلام همبستگی با جامعهٔ دانشگاهی ایران می‌گویند «نزاع اصلی حکومت با دانشگاه، نزاع بر سر استقلال علمی این نهاد است.»

این دانشگاهیان با اشاره به برکناری و اخراج استادان دانشگاه در ایران که در هفته‌های اخیر شدت گرفته می‌گویند «حکومت جمهوری اسلامی از سال ۱۳۵۷ هیچ‌گاه نخواست استقلال دانشگاه و آزادی آکادمیک استاد و دانشجو را به رسمیت بشناسد.»

امضاکنندگان این بیانیه دربارهٔ آنچه «پیامدهای شوم برای زندگی آکادمیک و علمی دانشگاه، فرهنگ و جامعه» خوانده‌اند، هشدار می‌دهند.

رامین جهانبگلو، یرواند آبراهمیان، احمد اشرف، نیره توحیدی، پروانه حسینی، کاظم کردوانی و احمد کریمی حکاک از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

۱۳:۱۷ ۲۰.۶.۱۴۰۲

وزارت خارجه ایران می‌گوید تبادل زندانی با آمریکا در «آینده کوتاه نزدیک» انجام خواهد شد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت امیدوار است که موضوع تبادل زندانیان با آمریکا به زودی انجام شود.

روز یکشنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد که تهران و واشینگتن در آستانه نهایی کردن توافق در زمینه آزادی زندانیان آمریکایی در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران هستند.

این خبرگزاری به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده گزارش داد که انتقال دارایی‌های ایران به بانکی در قطر، در هفته جاری نهایی خواهد شد و طی مراحلی از پیش هماهنگ‌شده، ۵ زندانی آمریکایی از ایران آزاد می‌شوند.

این زندانیان، سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز به همراه دو تن دیگر که هویتشان فاش نشده، یک ماه پیش، از زندان به حبس خانگی منتقل شدند.

ایران می‌تواند از اموالی که حال به بانکی در قطر منتقل می‌شود، برای خرید اقلامی که شامل تحریم نمی‌شوند، مانند غذا و دارو استفاده کند.

۱۳:۰۱ ۲۰.۶.۱۴۰۲

مأموران امنیتی پاکستان در جنوب غرب این کشور در جستجوی ۶ فوتبالیست ربوده‌شده هستند.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند عملیات جستجو برای یافتن ۶ بازیکن فوتبال که هفته گذشته در جنوب غرب این کشور ربوده شدند، ادامه دارد.

بنا بر گزارش‌ها این ورزشکاران هفته گذشته در راهِ یک رقابت محلی در بلوچستانِ پاکستان ربوده شده‌اند.

وزیر کشور پاکستان گفته است که از همه منابع برای پیدا کردنِ گروگان‌ها استفاده خواهد شد.

استان بلوچستانِ پاکستان که همجوار ایران است، بزرگ‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین استان این کشور است و باوجود برخورداری از منابع طبیعی اما از جنبه‌های دیگر بسیار فقیر است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG