لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

ادامه اعتصاب غذای آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی


آتنا دائمی (سمت راست) و گارخ ابراهیمی ایرایی (سمت چپ)
آتنا دائمی (سمت راست) و گارخ ابراهیمی ایرایی (سمت چپ)

با ادامه اعتصاب غذای آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی٬ فعالان حقوق بشر زندانی٬ که از ۱۴ بهمن‌ماه آغاز شده است٬ پدر خانم دائمی مسئولیت جان فرزندش را بر عهده «دادستان و دادیار» زندان اوین دانست.

این دو فعال حقوق بشر٬ ۱۰ روز پس از زمانی که در روز چهارم بهمن همراه با «ضرب و شتم» از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند٬ اعتصاب غذا کردند.

دلیل انتقال این دو زندانی سیاسی به زندان قرچک٬ «خودداری از پس دادن بازجویی در رابطه با پرونده جدیدشان» اعلام شده بود.

به نوشته وبسایت کمپین حقوق بشر در ایران، بر اساس «نامه‌ای که در زندان قرچک به آتنا دائمی و گلرخ ایرایی ارائه شده، روند این انتقال به دستور حاجی مرادی، دادیار ناظر بر زندان اوین شکل گرفته است».

معصومه نعمتی، ‌مادر آتنا دائمی، با اشاره به پروندههای جدید دخترش به این وبسایت گفته است: «او در ماههای اخیر با شکایت شخصی متهم شد که در بند زنان زندان اوین حرفهای مبنی بر توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام داشته و شعرهای از یک خواننده مرتد را داخل بند زمزمه میکرده است. برای این اتهامات پروندهای برای او تشکیل شد و دو بار در دی ماه او به همراه گلرخ ایرایی به شعبه چهارم دادسرای زندان اوین احضار شد اما چون احضار ها کتبی نبود و از سوی مسوولان بند شفاهی گفته میشد آنها به دادسرا نرفتند».

بر اساس گزارش‌ها، آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی با انتشار نامه‌ای، ۱۰ روز به مسئولین قضایی فرصت داده بودند تا آنها را به زندان اوین بازگردانند.

خبرگزاری هرانا روز یکشنبه ۲۲ بهمن نوشت که آتنا دائمی «به‌دلیل نوسانات فشار خون در وضعیت نامناسب جسمی قرار گرفته است».

بر اساس این گزارش٬ اعتصاب غذا «کبد این زندانی را تحت تاثیر قرار داده و بنا به گفته پزشک زندان در صورت تداوم اعتصاب به‌خصوص خودداری از نوشیدن مایعات، خطرات جانی و جسمی این زندانی را تهدید می کنند».

به نوشته هرانا، خانم دائمی با وجود «وخامت» حال جسمی از دریافت سرم نمکی نیز «خودداری» می‌کند و بر اساس نظر پزشک زندان قرچک، «اگر به همین منوال پیش رود امکان ایست قلبی یا مشکلات حاد جسمی مشابه وجود خواهد داشت».

مادر آتنا دائمی نیز به هرانا گفته که «حاج مرادی، دادیار زندان اوین» در پاسخ به مراجعات مکرر وی٬ تنها رفتارهای «تند و تحقیرآمیز» نشان داده و گفته است که اعتصاب غذای «خشک» آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی٬ به وی «ربطی» ندارد.

به گفته خانم نعمتی٬ معاون دادستان نیز نامه وی مبنی بر درخواست برای بازگرداندن این دو زندانی سیاسی به زندان اوین را «پاره کرده و به سطل زباله» انداخته است.

معصومه نعمتی اضافه کرده است که مسئولین دادسرا به وی نیز هشدار داده‌اند که در صورت ادامه اعتراض٬ او نیز «به زندان قرچک ورامین» فرستاده خواهد شد.

در این میان، حسین دائمی٬ پدر آتنا دائمی، نیز مسئولیت جان فرزندش را بر عهده «دادستان و دادیار» زندان اوین دانسته و افزوده که این دو زندانی سیاسی٬ «‏اگر در زندان بمیرند خودکشی نکرده‌اند٬ بلکه کشته شده‌اند».

هرانا درباره وضعیت گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز نوشته که وی «پیش از ورود به زندان» نیز از «بیماری جدی رنج می‌برد» و «اعتصاب فعلی وضعیت او را نیز در شرایط پیچیده و نگران کننده‌ای» قرار داده است.

آرش صادقی٬ دیگر کنشگر مدنی و همسر گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز که در زندان رجایی شهر کرج زندانی است٬ از روز هفتم بهمن، در اعتراض به انتقال «غیرقانونی» همسرش به زندان قرچک٬ دست به اعتصاب غذا زده بود.

وی که خود از «بیماری و ضعف جسمانی شدید رنج می‌برد»٬ پس از ۱۱ روز اعتصاب غذا «به‌دلیل درخواست هم‌بندیان خود به اعتصاب غذا پایان داد».

گلرخ ابراهیمی ایرایی روز ۱۵ شهریور ۹۳ همراه با همسرش، آرش صادقی، بازداشت شد. وی در اردیبهشت‌ماه ۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

خانم ابراهیمی ایرایی برای نوشتن داستان منتشرنشده‌ای درباره سنگسار که ماموران امنیتی، نسخه چاپ‌نشده آن را هنگامی که برای بازرسی منزل او رفته بودند، کشف کردند٬ به «توهین به مقدسات» متهم شده است.

آتنا (فاطمه) دائمی ۲۹ ساله، روز ۲۹ مهر سال ۹۳ بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در ۲۸ دی‌‌‌ همان سال، پس از پایان بازجویی‌ها، به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

خانم دائمی به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به هفت سال حبس تقلیل یافت.

وب‌سایت‌های کمپین حقوق بشر در ایران و هرانا و منابع خبری؛ ب.ب/ب.ک
XS
SM
MD
LG