لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

«عقب‌ماندگی هشت میلیارد دلاری در تحقق اهداف صادراتی دولت»


صادرات ایران در ۹ ماه اول سال باید معادل ۳۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار باشد٬ اما آنچه محقق شده ۳۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار است
صادرات ایران در ۹ ماه اول سال باید معادل ۳۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار باشد٬ اما آنچه محقق شده ۳۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار است

خبرگزاری ایسنا از «عقب‌ماندگی» بیش از هشت میلیارد دلاری در تحقق «اهداف صادراتی» دولت حسن روحانی طی ۹ ماه اخیر خبر داد.

این خبرگزاری روز یکشنبه ۲۲ بهمن، نوشت که این آمار را با وجود در دسترس نبودن عملکرد تجاری ایران در ماه‌های مختلف و به ویژه از ابتدای زمستان سال ۹۶ بر روی وب‌سایت گمرگ ایران منتشر کرده است.

بر اساس بررسی‌های این خبرگزاری٬ با توجه به اهداف از پیش تعیین شده، صادرات ایران در ۹ ماه اول سال باید «معادل ۳۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار باشد٬ اما در نهایت، آنچه محقق شده ۳۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار است».

این گزارش می‌افزاید که در سه فصل اول سال جاری٬ بالغ بر «هشت میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار عقب‌ماندگی در تحقق اهداف صادراتی مشاهده می‌شود».

آن‌طور که در این بررسی آمده٬ تا پایان آذر ماه ۹۶ « تنها۶۰ درصد از اهداف سال ۱۳۹۶ محقق شده و در ارتباط با دستاوردهای ۹ ماهه نیز حدود ۸۰ درصد اهداف صادراتی محقق شده است».

ایسنا همچنین با استناد به اظهارات مدیران سازمان توسعه تجارت که حجم صادرات ایران در ۱۰ ماه اول سال ۹۶ را حدود ۳۷ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند٬ این آمار را منتشر کرده است.

این گزارش مشخص نکرده که چه میزان از این صادرات از محل نفت و فرآورده‌ای نفتی بوده است.

شرکت ملی نفت ایران روز ۱۸ دی‌٬ در گزارشی آمارهای صادرات نفت، میعانات گازی و محصولات نفتی در سال گذشته میلادی را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش٬ میزان و ارزش صادرات نفت خام ایران در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱ درصد و بیش از ۳۱ درصد افزایش داشته است.

بر اساس برآوردهای اوپک، ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی، روزانه دو میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه صادرات نفت خام، محصولات نفتی و میعانات گازی داشت که ارزش آنها روی هم رفته ۴۱.۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ نزدیک ۵۳ درصد افزایش یافته بود.

با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران، انتظار می‌رود این رقم در سال گذشته میلادی به حدود ۵۷ تا ۵۸ میلیارد دلار رسیده باشد.

این آمار در حالی اعلام شده که روز هفتم دی‌٬ خبرگزاری رویترز از کاهش ۲۹ درصدی صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی خبر داده و نوشته بود هند خرید نفت از ایران را ۵۵ درصد کاهش داده است.

یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفته بود مشتریان آسیایی ایران، در ماه گذشته میلادی واردات نفت از این کشور را به یک و چهار دهم میلیون بشکه در روز رسانده‌اند که این رقم کمترین میزان از سال ۲۰۱۶ تاکنون است.

واردات نفت ژاپن از ایران نیز در ماه گذشته و همچنین ۱۱ ماه سال جاری میلادی به ترتیب ۱۹ درصد و ۲۵ درصد کاهش یافته است.

چین همچنان با واردات روزانه ۶۲۸ هزار بشکه، بزرگترین مشتری ایران است که طی سال جاری میلادی مقدار اندکی واردات نفت ایران را افزایش داده است.

تازه‌ترین گزارش سازمان توسعه تجارت ایران نیز حاکی است که تنها ۱۵.۳ درصد از کل کالاهای وارداتی طی هشت ماه سال جاری، کالای سرمایه‌ای بوده است.

بر اساس این گزارش که در وب‌سایت رسمی این نهاد تجاری منتشر شده، ایران در هشت ماه سال جاری، نزدیک ۳۲.۵ میلیارد دلار واردات داشته که بیش از ۶۰ درصد آن کالاهای واسطه‌ای و بیش از ۲۰ درصد آن کالاهای مصرفی بوده است.

این گزارش همچنین حاکی است که صادرات ایران به اروپا در هشت ماه سال جاری خورشیدی بیش از ۱۶ درصد کاهش یافته و به ۹۱۲ میلیون دلار رسیده است، اما واردات ایران از این قاره، نزدیک ۳۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۶.۶ میلیارد دلار رسیده است.

در میان ۱۰ کالای عمده وارداتی، سهم محصولات کشاورزی و خودرو بسیار چشمگیر است. شش کالای عمده وارداتی ایران را محصولات کشاورزی مانند برنج، ذرت دامی، سویا، شکر خام و روغن دانه آفتاب گردان تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG