لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

سهم ۱۵ درصدی کالاهای سرمایه‌ای از کل واردات در ایران


سازمان توسعه تجارت ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید که تنها ۱۵.۳ درصد از کل کالاهای وارداتی طی هشت ماه سال جاری، کالای سرمایه‌ای بوده است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی این نهاد تجاری منتشر شده، ایران در هشت ماه سال جاری، نزدیک ۳۲.۵ میلیارد دلار واردات داشته که بیش از ۶۰ درصد آن کالاهای واسطه‌ای و بیش از ۲۰ درصد آن کالاهای مصرفی بوده است.

واردات ایران طی این دوره زمانی ۱۷.۵ درصد رشد داشته است و صادرات غیرنفتی آن (با احتساب میعانات گازی) نیز با بیش از یک درصد کاهش به حدود ۲۸.۵ میلیارد دلار رسیده که حاکی از شکاف چشمگیر در تراز تجارت خارجی غیرنفتی ایران است.

میعانات گازی، نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود. ایران این نفت خام را به همراه گازهای خام مانند پروپان و بوتان در سبد کالاهای صادراتی غیر نفتی جای می‌دهد. سهم این سه قلم کالای نفتی خام در سبد صادرات غیرنفتی ایران تنها بیش از ۲۱ درصد است.

در این میان، صادرات محصولات پتروشیمی و کشاورزی ایران نیز کاهش یافته است، اگرچه صادرات فرش و مواد خام معدنی افزایش چشمگیری داشته است.

منبع: سازمان توسعه تجارت

بر اساس این گزارش، صادرات ایران به اروپا در هشت ماه سال جاری خورشیدی بیش از ۱۶ درصد کاهش یافته و به ۹۱۲ میلیون دلار رسیده است، اما واردات ایران از این قاره، نزدیک ۳۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۶.۶ میلیارد دلار رسیده است.

هنوز هم چین، با حدود ۸ میلیارد دلار صادرات و ۵ میلیارد و ۷۴۸ میلیون واردات، بزرگترین شریک تجاری ایران است. چین همچنین بزرگترین مشتری نفت خام ایران به شمار می‌رود.

در میان ۱۰ کالای عمده وارداتی، سهم محصولات کشاورزی و خودرو بسیار چشمگیر است. ۶ کالای عمده وارداتی ایران را محصولات کشاورزی مانند برنج، ذرت دامی، سویا، شکر خام و روغن دانه آفتاب گردان تشکیل می‌دهد.

در این میان، واردات خودرو ایران با ۲۸ درصد افزایش به بالای ۱.۴ میلیارد دلار رسیده و واردات قطعات خودرو و سایر وسایل نقلیه نیز به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است که نزدیک ۵۰ درصد افزایش نشان می دهد.

XS
SM
MD
LG