لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

ایران از صادرات ۲.۶ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در ماه ژوئن خبر داد


شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: در ماه ژوئن، دو میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام و بیش از ۳۳۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر شده است
شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: در ماه ژوئن، دو میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام و بیش از ۳۳۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر شده است

شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که طی ماه گذشته میلادی، ژوئن، صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران به دو میلیون و ۶۱۰ هزار بشکه رسیده است.

به نوشته وبسایت شرکت ملی نفت ایران در روز دوشنبه ۱۱ تیر، ایران در ماه ژوئن (خرداد-تیر) دو میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام و بیش از ۳۳۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، میانگین صادرات نفت‌خام ایران در سال ۹۶، به طور میانگین دو میلیون و ۱۱۵ هزار بشکه در روز بوده است. این رقم تقریبا برابر متوسط نفت خام صادراتی ایران در سال گذشته میلادی است.

بدین ترتیب، ایران در نیمه اول سال جاری میلادی، عملا افت تولید نداشته است، اما سازمان‌ها و رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند که با بازگشت تحریم‌ها، صادرات روزانه نفت ایران در سال جاری احتمالا تا ۷۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

اخیرا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که عربستان سعودی قول داده است که تولید روزانه خود را برای جبران افت تولید ونزوئلا و ایران به میزان دو میلیون بشکه افزایش دهد؛ موضوعی که با واکنش بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، مواجه شد و او در نامه ای به اوپک خواستار توقف چنین اقداماتی از طرف اعضای این سازمان شد.

«عربستان قادر به افزایش تولید ۲ میلیون بشکه ای نیست»

در این میان علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه اعلام کرد که تولید نفت مازاد بر سقف تعیین شده (برای عربستان سعودی) به مجوز اوپک نیاز دارد.

وی افزود که اگر خلاف این تفسیر نظری وجود دارد اوپک باید نشست اضطراری تشکیل دهد.

به گزارش وب‌سایت شرکت ملی نفت ایران، آقای کاردر گفت که عربستان سعودی عنوان می‌کند که توانایی افزایش تولید نفت را دارد، اما در واقع نمی‌تواند بیش از ۵۰۰ هزار بشکه افزایش تولید داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، از جمله خود اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، عربستان سعودی ظرفیت مازاد تولید دو میلیون بشکه را دارد، اما تاکنون هرگز تولید خود را به این میزان افزایش نداده است و معلوم نیست که در عمل بتواند چنین رشد تولیدی داشته باشد یا نه. همچنین معلوم نیست در چه بازه زمانی، عربستان سعودی بتواند افزایش تولید داشته باشد.

این در شرایطی است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز ۱۳ آبان سال جاری آغاز خواهد شد.

پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده بود که تولید و صادرات نفت ایران تا پایان سال آینده میلادی، روزانه ۹۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت. البته این پیش بینی بر اساس الگوی اجرایی تحریم‌های آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بود که هر شش ماه یک‌بار از مشتریان ایران می‌خواست تا خرید نفت این کشور را «به صورت چشمگیر» که حدود ۲۰ درصد بود، کاهش دهند. اما اکنون، آمریکا می‌گوید که در تلاش است برخی مشتریان ایران را راضی به «توقف کامل» خرید نفت ایران کند و بقیه هر چه می‌توانند، خرید را کاهش دهند.

شرکت ملی نفت ایران، اوپک، آژانس بین المللی انرژی. دخ/ر.ب

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG