لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

دادستان کل ایران: نیروهای امنیتی مراقب نفوذ دشمن باشند


تصویر، آرشیوی است.
تصویر، آرشیوی است.

دادستان کل ایران روز پنجشنبه ۱۹ مرداد نسبت به آنچه «نفوذ دشمن میان نیروها» نامید٬ هشدار داد و خواستار «هوشیاری نیروهای امنیتی» درباره این موضوع شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد جعفر منتظری ضمن اعلام اینکه «دشمن برای نفوذ میان نیروها به شدت در حال برنامه‌ریزی است» افزود که «این خطر را باید جدی گرفت و جلوگیری از آن هوشیاری مسئولان و نیروهای امنیتی را می‌طلبد».

وی البته توضیحی درباره چگونگی این «برنامه‌ریزی» نداد.

مهدی مهدوی آزاد، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی مقیم آلمان،‌ در گفت و گو با رادیو فردا در مورد سخنان دادستان کل کشور می گوید که این اظهارات «بیانگر هیچ چیز تازه ای نیست و ادامه همان استراتژی سیاسی و تبلیغاتی رهبری نظام است که بعد از وقایع سال ۸۸ دنبال شده است».

وی اضافه می کند: «هدف اصلی این است که نهادهای حاکمیتی از سپاه پاسداران گرفته تا صدا و سیما و ائمه جماعات و قوه قضاییه حول یک دستور کار مشترک متحد بمانند و بهانه لازم برای برخورد با منتقدان و حفظ فضای امنیتی موجود را در اختیار داشته باشند».

دادستان کل ایران در بخش دیگری از سخنانش که در شهر گرگان انجام شد،‌ گفت که «امن بودن ایران» در شرایطی که «چهار طرف کشور را آتش جنگ فرا گرفته»٬ برای «دشمن غیرقابل قبول» است و به همین دلیل «از هیچ توطئه‌ای» علیه جمهوری اسلامی «دریغ نمی‌کند».

محمد جعفر منتظری از «سربازان و نیروهای امنیتی» خواست «بیدار و هوشیار» باشند و «توطئه علیه کشور را همواره رصد» کنند.

وی به عنوان نمونه از تصویب تحریم‌ها علیه ایران و «جوسازی تحت عنوان حقوق بشر» به عنوان این «توطئه‌ها» نام برد.

مهدی مهدوی آزاد با اشاره به اینکه فشار بر قوه قضائیه در این زمینه «کمرشکن» است،‌ عقیده دارد:‌ «کنگره آمریکا تحریم های تازه ای را تصویب کرده، کشورهای اروپایی، سازمان ملل، نهادهای بین المللی و حتی کانادا و استرالیا هم از این تحریم ها حمایت می کنند. اکثریت مردم از جمله دولت و اصلاح طلبان هم مخالف عملکرد قوه قضائیه اند. حتی تندروهایی مثل احمدی نژاد و یارانش به صورت آن تیغ می کشند».

این روزنامه نگار اضافه می کند: «متاسفانه سران دستگاه قضایی در این زمینه به فرافکنی روی آورده اند و به جای پذیرش مسئولیت عملکرد خود، سعی می کنند انزوای فعلی خود را محصول توطئه های آمریکا معرفی کنند. آنها به جای پذیرش انتقادات و اصلاح عملکرد سیاسی خود، ترجیح می دهند پشت شعارهای انقلابی پنهان شوند. درست است که دولت ترامپ می کوشد از وضعیت حقوق بشر در ایران به نفع خود بهره برداری کند؛ اما تنهایی و انزوای فعلی سران قضایی ایران محصول عملکرد خود آن هاست نه مثلا تلاش های کنگره آمریکا».

پیش از این، مقام های جمهوری اسلامی ایران، به خصوص مقام های قضایی، بارها نهادهای حقوق بشری را متهم به غرض ورزی متهم کرده و گفته اند که آنها ابزار دست دشمن برای دخالت در امور داخلی ایران هستند؛ اتهاماتی که از اسوی این نهادها رد شده است.

به دنبال سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر تلاش «دشمن» برای «نفوذ بر نخبگان، افراد موثر، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران»٬ نظامیان٬ شخصیت‌های سیاسی و روحانیون نزدیک به وی به طور مکرر نسبت به این موضوع هشدار می‌دهند.

رهبر جمهوری اسلامی در مرداد سال ۹۴ اندکی پس از امضای توافق‌نامه برجام٬ گفته بود مقام‌های آمریکایی در این توافق قصد داشتند «راهی برای نفوذ» به ایران پیدا کنند و «ما این راه را به طور قاطع خواهیم بست».

وی همچنین در یک سخنرانی در سوم آذر سال گذشته گفت :«یکی از برنامه‌ریزی‌های دشمن عبارت است از نفوذ. بنده الان شاید حدود یک سال یا بیشتر است که راجع به نفوذ دارم صحبت میکنم. از نفوذ باید ترسید، باید مراقب بود».

آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، هم در ۲۴ خرداد سال جاری با تاکید بر «لزوم هوشیاری هر چه بیشتر» نیروهای امنیتی و قضات دستگاه قضایی برای «ردیابی نفوذ دشمن» گفت: «خطر نفوذ در ایام اخیر تشدید شده است و همه دستگاه های مرتبط باید ابعاد مختلف این نفوذ را تحت نظر داشته باشند».

علی سعیدی٬ نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران نیز به طور مکرر نسبت به موضوع «نفوذ» هشدار داده و «تعامل» مدنظر حسن روحانی با دنیا را «ابزار آمریکا برای نفوذ» معرفی کرده است.

وی روز ۱۱ تیر با استفاده از واژه «نفوذ» برای انتقاد از سیاست خارجی دولت روحانی٬ درباره برجام گفت: «معلوم شده هدف آن‌ها {آمریکا} فراتر از هسته‌ای بوده و وقتی نتوانستند به هدف خود برسند به جای اول بازگشتند، نقد داده‌ایم و نسیه گرفته‌ایم».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی همچنین بدون ارائه شواهد و اسنادی گفت که آمریکا «سه برنامه حمایت از عناصر غرب‌گرا و غرب‌باور، شرطی‌سازی افکار عمومی مردم و تقویت جریان تکنوکرات‌های متمایل به غرب را در دستور کار دارد».

این انتقادها واکنش منفی حسن روحانی و مقام های دولت او را به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG