لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

یک نماینده مجلس از کشته شدن چهار تن در اعتراض‌های اخیر در خمینی‌شهر خبر داد


در تجمع‌ها و تظاهرات اخیر بیش از ۱۸۰۰ تن بازداشت شده‌اند
در تجمع‌ها و تظاهرات اخیر بیش از ۱۸۰۰ تن بازداشت شده‌اند

نماینده خمینی شهر در مجلس از کشته شدن چهار تن در اعتراض‌های اخیر در این شهر خبر داد. در این میان، سخنگوی نیروی انتظامی از کشته شدن ۲۰ تن در این اعتراض‌ها خبر داده است. ولی با محاسبه آمار منتشر شده از تلویزیون رسمی ایران، تعداد کشته شدگان بالغ بر ۲۵ تن است.

محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر، روز دوشنبه ۱۸ دی، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که براساس آمار رسمی، چهار تن در اعتراض‌های روزهای گذشته در این شهر کشته شده‌اند.

وی اضافه کرد: «کشته‌شدگان از نیروهای مردمی بودند. در واقع، تعدادی از مردم معترض و بی‌گناه در جریان این اعتراض‌ها کشته شدند».

وی با بیان اینکه «در درگیری‌ها، تیراندازی‌هایی صورت گرفته» مدعی شد که «برخی از معترضان نیز مسلح بودند».

آقای ابطحی جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرد.

در این میان، سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، اعلام کرده است که در اعتراض‌های اخیر ۲۰ تن کشته شده اند.

با این حال، براساس آمار اعلام شده از سوی تلویزیون رسمی ایران،‌ دست‌کم ۲۵ تن در اعتراض‌های اخیر در ایران کشته شده‌اند.

بر اساس آمارهای قبلی، شش تن در قهدریجان و سه تن در شاهین شهر در استان اصفهان و چهار تن در درود در استان لرستان کشته شده اند.

درحالی که تلویزیون رسمی ایران تعداد افراد کشته شده در تویسرکان، در استان همدان، را شش تن اعلام کرده، فرماندار این شهر گفته است که سه تن در درگیری‌های این شهر کشته شده‌اند.

هدایت الله خادمی، نماینده ایذه در مجلس، نیز از کشته شدن دو تن در این شهر خبر داده بود، اما مصطفی سمالی، فرماندار این شهر، گفته بود که یک نفر در دو کیلومتری محل درگیری‌ها دراین شهر کشته شد و« نیروی انتظامی، قاتل را دستگیر کرد».

سپاه پاسداران همچنین اعلام کرد که یکی از نیروهای این نهاد، به نام سجاد شاهنسایی در کهریز سنگ، در شهرهای اطراف نجف آباد در استان اصفهان با «اسلحه شکاری» کشته شده است.

درکنار آمارهای رسمی، گزارش‌های غیر رسمی نیز از کشته شدن برخی از افراد منتشر شده است. از جمله فیلم‌هایی از کشته شدن یک نفر در مسجد سلیمان در استان خوزستان منتشر شده است.

با این حال، علیرضا گورویی، فرماندارمسجد سلیمان، این گزارش را تکذیب کرده است.

در تجمع‌ها و تظاهرات اخیر همچنین بیش از ۱۸۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

در همین حال، محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر، گفت که برخی از اتباع افغان نیز در این شهر در این تجمع ها بازداشت شده‌اند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز یکشنبه اعلام کرده بود که ظرف ۴۸ ساعت گذشته، ۷۰ تن از بازداشت شدگان اعتراض‌های اخیر با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شده‌اند.

تظاهرات اعتراضی «نه به گرانی» ابتدا روز هفتم دی در مشهد و چند شهر دیگر آغاز شد، اما با ادامه این تجمع‌ها، معترضان علاوه بر شعارهای اقتصادی، شعارهای سیاسی علیه رهبر و مقام‌های جمهوری اسلامی سر دادند.

پس از آن، در بیش از ۱۰۰ شهر ایران، تجمع‌های اعتراضی برگزار شده ‌است.

XS
SM
MD
LG