لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

یک نماینده مجلس: جعبه سیاه نفتکش چینی کریستال «پاک» شده است


ازخوانی جعبه سیاه سانچی با حضور نمایندگان کره جنوبی٬ ایران٬ چین٬ هنگ‌کنگ و پاناما انجام خواهد شد
ازخوانی جعبه سیاه سانچی با حضور نمایندگان کره جنوبی٬ ایران٬ چین٬ هنگ‌کنگ و پاناما انجام خواهد شد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید جعبه سیاه کشتی چینی کریستال که با کشتی نفتکش سانچی برخورد کرده بود٬ «پاک» شده است.

محمدمهدی برومندی روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن، این موضوع را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت،‌ متعلق به مجلس شورای اسلامی، مطرح کرد و افزود: «جعبه سیاه کشتی کریستال پس از حادثه این کشتی روشن بوده و معمولا دو ساعت بیشتر، اطلاعات را ذخیره نمی‌کند.»

وی اضافه کرد که به همین دلیل٬ «اطلاعات آن پاک شده و اطلاعات بعدی روی آن ذخیره شده است».

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با این حال گفت که «چون اطلاعات کشتی سانچی کاملا وجود دارد و در محدوده زمانی که رخ داده تمام اطلاعات ضبط شده٬ هیچ خدشه‌ای بر موضوع وارد نمی‌کند».

وی از انتشار گفت‌و‌گو با «خدمه کشتی چینی در آینده» خبر داد و اضافه کرد: از آن رو که ممکن است محتوای این مصاحبه‌ها همچون جعبه سیاه٬ «روی تمام مسئله، تاثیر متفاوتی داشته باشد، باید در یک فضای کارشناسی که حقوقدانان جمهوری اسلامی حضور دارند، مصاحبه‌ها انجام شود».

این نماینده٬ «موضوع مهم» را «دسترسی» به خدمه کشتی کریستال٬ «مصاحبه» با آنها و «ضبط» اظهارات‌شان دانست و گفت که باید در این حادثه٬ «تمام ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد» و «طرح فوری آن در جامعه می‌تواند مسائل و مشکلاتی ایجاد کند و حتی روی روند پیگیری آن اثرات منفی داشته باشد».

وی توضیح بیشتری در این زمینه که طرح چه موضوعی می‌تواند بر افکار عمومی تاثیر بگذارد٬ ارائه نکرده است.

این نماینده مجلس در عین حال، حادثه رخ‌داده برای کشتی نفتکش سانچی را «یک تصادم دریایی» دانست و گفت که «هیچ موضوع غیرطبیعی در این پرونده وجود ندارد».

آن‌طور که محمدمهدی برومندی گفته٬ بازخوانی جعبه سیاه سانچی با حضور نمایندگان کره جنوبی٬ ایران٬ چین٬ هنگ‌کنگ و پاناما انجام خواهد شد.

این در شرایطی است که هادى حق شناس، عضو هیئت‌ عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، روز دوشنبه نهم بهمن، گفته بود که اطلاعات جعبه سیاه نفتکش سانچی و نیز شناور فله‌بر کریستال همراه با مصاحبه‌های انجام شده با پرسنل شناور چینى در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

آقای حق‌شناس تاکید کرده بود که اطلاعات جعبه سیاه هر دو کشتی٬ «به صورت صحیح و بدون هیچ‌گونه خدشه‌ای در اختیار چهار کشور کمیته بررسى علل سانحه قرار گرفته تا از روند کار مطلع شوند و مسائل را به صورت مشترک پیش ببرند».

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران هم روز پنجم بهمن اعلام کرده بود که کارشناسان ایرانی قرار است با خدمه فله‌بر چینی که در سانحه‌ کشتی نفتکش «سانچی» نقش داشته، «مصاحبه کنند».

کاپیتان محسن بهرامی٬ خود در روز۲۰ دی گفته بود: «باتوجه اینکه چینی‌ها رقیب ما هستند و موضوع بیمه مطرح است، ممکن است به راحتی اطلاعات‌شان را در مورد حادثه» در اختیار ایران نگذارند.

با آنکه پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر «قرنطینه» بودن خدمه کشتی «کریستال»، ثبت‌شده در هنگ‌کنگ، تحت مدیریت یک شرکت چینی، تا چندی پیش منتشر شده بود٬ کاپیتان بهرامی از «صدور» مجوزهای مصاحبه با این افراد خبر داده بود.

کشتی نفتکش سانچی که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی به مقصد کره جنوبی بود، روز ۱۶ دی با کشتی فله‌بر کریستال برخورد کرد.

این نفتکش روز ۲۴ دی، پس از چندین روز حریق و انفجارهای متعدد، در دریای شرق چین غرق شد.

همه ۳۲ خدمه سانچی شامل ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادش در این حادثه کشته شدند. تنها جسد سه نفر از خدمه این کشتی پیدا شده‌ است.

مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران نیز گفته که احتمالا ظرف یک هفته آینده پیکرهای سه خدمه کشتی سانچی که مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، به ایران منتقل می‌شود.

محمود فرازنده افزوده که شناسایی این سه نفر٬ «طبق بررسی‌های انجام شده و انجام آزمایش‌های دی ان ای» صورت گرفته است.

دبیرخانه کمیته ویژه رسیدگی به سانحه سانچی٬ اسامی این سه نفر را میلاد آروی، مجید نقیان و محمد کاووسی اعلام کرده است.

خبرگزاری‌های خانه ملت٬ باشگاه خبرنگاران جوان٬ ایسنا٬ صداوسیما و منابع خبری/ب.ب/ب.ک.
XS
SM
MD
LG