لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

قاسمی: یک هیئت عربستان پس از مراسم حج به ایران می آید


یک روزنامه کویتی به نقل از یک منبع ایرانی نوشت: یک هیئت دیپلماتیک از عربستان سعودی، یک روز بعد از عید قربان، به تهران می رود.
یک روزنامه کویتی به نقل از یک منبع ایرانی نوشت: یک هیئت دیپلماتیک از عربستان سعودی، یک روز بعد از عید قربان، به تهران می رود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۱۲ شهریور، خبر داد که ویزای سفر و مجوز پرواز یک هیئت عربستان سعودی برای بازدید از اماکن دیپلماتیک این کشور در ایران صادر شده است و این سفر احتمالا پس از مراسم حج انجام خواهد شد.

بهرام قاسمی اعلام کرد که این هیئت «صرفا» برای بازدید از ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان سعودی به ایران سفر می کند «زیرا پس از قطع روابط دو کشور، این ساختمان‌ها خالی بوده است».

وی همچنین گفت که هیئت عربستان سعودی با پرواز اختصاصی به ایران سفر می کند و مجوز این پرواز نیز صادر شده است.

آقای قاسمی گزارش برخی رسانه‌ها درباره پرداخت غرامت به عربستان سعودی را «بی اساس و اشتباه» خواند و افزود که تاکنون در این باره بحثی بین دو کشور مطرح نشده است.

وی اعلام کرد که یک هیئت ایرانی نیز از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی در عربستان سعودی بازدید خواهند کرد و ویزای این هیئت از طریق عمان صادر شده است.

یک روزنامه چاپ کویت روز شنبه ۱۱ شهریور، به نقل از «یک منبع آگاه ایرانی» از سفر یک هیئت دیپلماتیک از عربستان سعودی به تهران، یک روز بعد از عید قربان، خبر داده بود.

پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز اول شهریور خبر داده بود که هیئت‌های دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پس از پایان مراسم حج، از سفارت خانه‌های خود در دو کشور بازدید خواهند کرد.

درهمین حال، حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز ۲۸ خرداد از توافق اولیه ایران و عربستان سعودی برای بازدید از سفارت خانه‌های‌شان خبر داده بود.

روابط دیپلماتیک تهران و ریاض از دی‌ماه ۹۴ به دنبال اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله اعتراض‌آمیز به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد قطع شد. دو کشور همچنین یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود و نیز برخی از کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن متهم کرده اند؛ اتهامی که از سوی دیگر تکذیب شده است.

درگیری‌های لفظی مقامات دو کشور پس از سفر اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، به عربستان سعودی شدت گرفته بود.

با این حال، رسانه‌های ایران روز ۱۰ مرداد خبر داده بودند که وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول، یکدیگر را در آغوش گرفته و گفت‌وگوی کوتاهی با هم داشته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، به سوی محمدجواد ظریف آمده و «پس از در آغوش کشیدن» او، با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

امسال همچنین ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی در مراسم حج شرکت کردند. زائران ایرانی آخرین بار سال ۹۴ در مراسم حج شرکت داشتند. در آن زمان به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام عبور زائران از منطقه منا، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند که بیش از ۴۶۰ تن از آنها ایرانی بودند.

درگیری‌ها در سوریه و یمن یکی از مهم‌ترین دلایل تیره شدن روابط دو کشور در سال‌های گذشته بوده‌است.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی که عربستان سعودی از مهم‌ترین حامیان گروهی از شورشیان آن کشور است.

در یمن روندی معکوس حاکم است و در حالی که ائتلاف عربی به رهبری ریاض دست به حملات هوایی علیه شورشیان حوثی، برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی زده‌است، مقام‌های ایرانی از شورشیان حوثی حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG