لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

واکنش به اعتصاب غذای کروبی؛ مطهری:‌ ممکن است فردا دیر باشد


تصویر،‌ آرشیوی است.
تصویر،‌ آرشیوی است.

همزمان با ادامه اعتصاب غذای مهدی کروبی، علی مطهری، نائب رئیس مجلس، روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود درخواست او برای «برگزاری دادگاه علنی را منطقی» دانست و نوشت: «بهتر است مسئولان مربوط، مصالح کشور و انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند و ممکن است فردا دیر باشد».

آقای کروبی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد اعتصاب غذا کرد. وی خواستار خروج ماموران امنیتی از محل مسکونی اش و نیز برگزاری دادگاه علنی برای محاکمه خود شده است. مهدی کروبی که چهارشنبه شب به بیمارستان قلب تهران منتقل شد، ‌گفته است تا رسیدن به خواسته‌های خود اعتصاب غذا را نمی شکند.

در این ارتباط، صفحه تلگرامی «سحام‌نیوز»، نزدیک به مهدی کروبی، خبر داد که آقای كروبی همچنان در بيمارستان و در اعتصاب غذاى خشك است.

بر اساس این گزارش، «پزشكان تنها يك سرم برای جلوگيری از فاجعه به او وصل كردند».

محمد تقی کروبی: پیگیری‌ها تاکنون نتیجه خاصی نداشته است‎
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:10 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای مطهری اعتصاب غذای مهدی کروبی را هشداری برای کسانی دانست که بر ادامه حصر خانگی او اصرار می‌ورزند و افزود: «منطق آقای کروبی منطق درستی است، می گوید طبق قانون تکلیف من را مشخص کنید. اگر جرمی مرتکب شده‌ام دادگاه صالح علنی تشکیل دهید، حکم آن هر چه باشد می‌پذیرم».

نایب رئیس مجلس منطق برخی مسئولان امنیتی و اطلاعاتی را که می‌گویند «باید توبه کنی تا آزاد شوی»‌ فاقد مبنای عقلی و شرعی دانست و افزود:«مبنای عقلی ندارد چون آقای کروبی مدعی است که من جرمی مرتکب نشده‌ام و به من ظلم شده است. علاوه بر این اگر وی جرم بزرگی مرتکب شده و حقوق ملت را ضایع کرده است چرا باید با توبه بخشیده شود؟»

علی مطهری اضافه کرد: «مبنای شرعی هم ندارد چون اسلام نمی‌گوید هر جرمی با توبه بخشیده می‌شود. پس طرف مقابل فقط خضوع و خشوع و تعظیم و زانو زدن می‌خواهد، به خیال اینکه اگر وی بدون توبه و زانو زدن آزاد شود اقتدار نظام آسیب می‌بیند، در حالی که بر عکس است، در این صورت اقتدار نظام افزایش می‌یابد». وی با اعلام اینکه آقای کروبی حاضر به کرنش و تعظیم نیست،‌ خواستار آن شد که «مسئولان مقدمات دادگاه علنی صالح را فراهم کنند».

او نوشت: «لازم است به طور همزمان، دادگاه متهمان طرف مقابل نیز که زمینه فتنه ۸۸ را فراهم کردند تشکیل شود. بهتر است مسئولان مربوط مصالح کشور و انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند. ممکن است فردا دیر باشد».

همزمان، سخنگوی فراکسیون موسوم به «فراکسیون امید» مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه از «رایزنی رئیس و اعضای این فراکسیون با معاون اول رئیس جمهور و وزرای مربوطه برای پیگیری موضوع اعتصاب غذای کروبی» خبر داد.

بهرام پارسایی به خبرگزاری ایسنا گفت:‌«اعضای فراکسیون امید در حال پیگیری موضوع اعتصاب غذای آقای کروبی هستند و در این راستا با معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر اطلاعات و وزیر خارجه و رییس مجلس مذاکراتی داشته‌اند».

وی بدون اشاره به جزییات این مذاکرات افزود: «همه متفق‌القول هستند که این موضوع باید حل شود، چرا که به نفع نظام نیست و نباید برای نظام هزینه تراشی شود».

همچننی به گزارش خبرگزاری ایلنا، سخنگوی «فراکسیون امید» مجلس گفت:«دغدغه اصلی ما، بحث سلامتی آقای کروبی و همچنین اصل موضوع حصر است. اعضای فراکسیون و اعضای کمیته حصر و دیگر اعضای فراکسیون پیگیر موضوع حصر هستند و قطعاً قضیه را تا حل اصل موضوع پیگیری خواهیم کرد».

در همین ارتباط، به نوشته ایسنا، آقای پارسایی با اشاره به اینکه رفع حصر و پیگیری وضعیت محصورین جزو مهمترین مطالبات مردم از حسن روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت سال جاری بود،‌ خواستار آن شد که رئیس جمهوری ایران با توجه به «ارتباطاتی که دارند موضوع را به صورت ویژه پیگیری کنند».

تاکنون حسن روحانی در مورد اعتصاب غذای مهدی کروبی سخنی نگفته است و این در حالیست که در شبکه‌های اجتماعی درخواست‌های زیادی از او برای کمک به رفع حصر مهدی کروبی، میر حسین موسوی و زهرا رهنورد صورت گرفته است.

در همین حال،‌ به نوشته ایسنا، در حاشیه جلسه علنی صبح روز پنجشنبه مجلس، «کمیته پیگیری رفع حصر فراکسیون امید» تشکیل جلسه داد و رایزنی‌هایی بین محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون و سایر اعضای این فراکسیون با معاون اول رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیران اطلاعات و کشور صورت گرفت.

در این حال،‌ به نوشته ایلنا، حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، با توصیف مهدی کروبی به عنوان «‌یکی از تاثیرگذاران عرصه انقلاب برادر و سرور معظم» از وضعیت او ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین گفت:‌ «امیدهایی هم برای این مسئله (رفع حصر) وجود دارد»‌ و ابراز امیدواری کرد که «تلاش‌ها در این زمینه به نتیجه برسد».

همچنین شهربانو امانی، ‌عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران، از حسن روحانی خواست «برای رفع‌ حصر کاری کند».

او با اشاره به وعده حسن روحانی در سفرهای انتخاباتی اش برای رفع حصر افزود: «رئیس‌جمهور نباید آن را فراموش کند».

از سویی،‌ به نوشته ایلنا، جواد امام، مدیر عامل بنیاد باران، که محمد خاتمی موسس آن است، روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که «شاهد آزادی و رفع حصر هرچه سریع‌تر و پایان این شکاف بین نیروهای انقلاب و درد کشیدگان نظام باشیم».

او که در اولین کنگره «حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب» سخن می گفت، افزود: «امروز نباید شاهد حصر و بند و ممنوع‌التصویری باشیم. امروز عاجزانه از دلسوزانی که میتوانند مرجع این اقدامات باشند می‌خواهیم به این وضعیت پایان دهند».

مهدی کروبی روز ۱۵ مرداد به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شد. به گفته یکی از فرزندان وی، پس از دو بار آنژیوگرافی به علت پایین بودن ضربان قلبش، برای قلب مهدی کروبی باتری کار گذاشته شد.

مهدی کروبی، ۸۰ ساله، سپس روز ۱۹ مرداد به حصر خانگی بازگردانده شد.

آقای کروبی همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار گرفتند.

XS
SM
MD
LG