لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

وعده‌های دولت برای تحقق مطالبات کامیون‌داران؛ اعتصاب در برخی از مناطق ادامه دارد


تصویر، آرشیوی است.
تصویر، آرشیوی است.

با ادامه اعتصاب کامیون‌داران در برخی از مناطق ایران، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وعده عملیاتی شدن محاسبه کرایه حمل کامیون‌داران بر اساس «تن بر کیلومتر» را تا دو ماه آینده داد.

او گفت که قرار شده است مشکل لاستیک هم رفع شود. از سوی دیگر، دادستان شیراز، کامیون‌داران اعتصابی را به برخورد قانونی تهدید کرد.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، کامیون‌داران روز سه‌شنبه در قزوین، سیمان صوفیان تبریز، دُرچه اصفهان، گمرک شهید رجایی،‌ و سیمان ارومیه به اعتصاب خود ادامه دادند.

فیلم‌هایی هم در شبکه‌های مجازی منتشر شده‌اند که حاکی از اعتصاب در نیشابور، مهریز یزد، پایانه شهرکرد و اردبیل و همچنین پایانه بندر امام خمینی در روز سه‌شنبه است.

پیش از این، گزارش‌هایی در مورد اعتصاب کامیون‌داران از جمله در شهر اراک در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته بود.

در واکنش به اعتصاب کامیون‌داران، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای روز سه‌شنبه،‌ سوم مهر، درباره خواسته رانندگان برای محاسبه کرایه‌ها بر اساس تن بر کیلومتر گفت که این موضوع برای تصویب به شورای عالی ترابری کشور ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داریوش امانی ابراز امیدواری کرد که ظرف یک تا دو ماه آینده، این خواسته کامیون‌داران عملیاتی شود.

او ضمن اشاره به این موضوع که پیگیری‌های لازم در رابطه با مطالبات رانندگان تا حصول نتیجه نهایی ادامه دارد، گفت: «در مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور، مقرر شد ارز لاستیک با اولویت ویژه تخصیص پیدا کند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیک‌های مورد نیاز، این مشکل برطرف شود.»

بر اساس این گزارش، ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک مورد نیاز رانندگان است. به گفته داریوش امانی، در دو ماه گذشته، ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک توزیع شد که در حال حاضر ۱۰۰ هزار لاستیک کمبود وجود دارد.

این مقام دولتی همچنین گفت که بعضی از مطالبات به‌طور جدی از طرف دولت، مجلس و سایر دستگاه‌های اجرایی بررسی و در دست اقدام است.

وی افزود: «بخشی از مسایل و مشکلات ازجمله برخورد با شرکت‌های متخلف حمل‌ونقلی، کمیسیون‌های اضافی شرکت‌های متخلف، اطلاع‌رسانی به رانندگان درباره میزان کرایه دریافتی، بازگشت بیمه تأمین اجتماعی به روال قبلی و راه‌اندازی بیمه تکمیلی رانندگان به‌صورت فوری رسیدگی و با فوریت حل‌وفصل شد​.»

در این میان، داریوش امانی اشاره کرد: «بخشی از مسایل و مشکلات، نیاز به زمان بیشتری داشت که از طریق مطالعات کارشناسی بررسی شد و بخشی از مطالبات هم ازجمله سخت و زیان‌آور شدن شغل رانندگی نیاز به تدوین قانون از سوی مجلس و یا بازنگری در دستورالعمل و قوانین و مقررات دارد که در دست بررسی و پیگیری است.»

در این میان، علی صالحی، دادستان شیراز، کامیون‌داران اعتصابی را به برخورد قانونی تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در بیانیه دادستان شیراز گفته شد با افرادی که به توصیف او، با «تحریک دشمنان و به قصد ایجاد نارضایتی، از خدمات‌رسانی کامیون‌ها و تردد آنها جلوگیری کنند، برخورد جدی خواهد شد».

داستان شیراز اتهام این افراد را «اخلال در نظم و امنیت عمومی، راه‌بندان، تخریب عمدی اموال مردم و ایجاد ناامنی در جاده ها و راه های مواصلاتی» خواند و گفت این افراد ممکن است عنوان «محارب» پیدا کنند.

دور جدید اعتصاب کامیون‌داران در برخی از مناطق ایران با خواسته‌هایی مانند تعیین کرایه پایه بر مبنای تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیر، کاهش قیمت کامیون، قطعات یدکی و لاستیک با تخصیص ارز دولتی و حذف عوارض گمرک و همچنین افزایش دستمزد رانندگان و افزایش کرایه کامیون آغاز شده است.

آنها همچنین خواستار افزایش مستمری بازنشستگی رانندگان با توجه به تورم و افزایش قيمت‌ها، ارتقاﺀ سطح امنیت در جاده‌ها، نظارت بر کارمزد دریافتی شرکت‌های حمل، کاهش کمیسیون باربری و نوسازی ناوگان باری هستند.

تعيين سهميه سوخت ناوگان حمل‌ونقل و تحويل به رانندگان و كاميون‌داران به طور ثابت، كاهش نرخ عوارضی اتوبان‌ها، كنترل اعلام بار در سالن‌های اعلام بار و نوسازی تشکل‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران از طریق انتخابات آزاد، ايجاد تسهيلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پايانه‌های شهری و مرزی از دیگر خواسته‌های صنفی کامیونداران به شمار می‌روند.

پیش از این هم کامیون‌داران با همین خواسته‌ها در مرداد و خرداد ماه سال جاری اعتصاب کرده بودند؛ اعتصاب‌هایی که حمایت کنفدراسیون عمومی کار،‌ از اتحادیه‌های بزرگ کارگری ایتالیا، جبهه مبارزه نه به ریاضت اقتصادی در این کشور و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه را به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG