لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

کارگران در هفت‌تپه و سه شهر ایران دست به اعتراض زدند


تصویر آرشیوی راهپیمایی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز است.
تصویر آرشیوی راهپیمایی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز است.

گزارش‌ها از ایران حاکی از برگزاری چهار تجمع کارگری در ‌هفت‌تپه، اهواز، ساوه و کرج است. این تجمع‌ها در اعتراض به مواردی چون پرداخت نشدن به موقع دستمزدها و خصوصی‌سازی این واحدها برگزار شده است.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، برای چهارمین روز دست به اعتصاب زده و تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت سه ماه دستمزد معوقه خود هستند و همچنین‌ به فقدان امنیت شغلی و رعایت نشدن اصول ایمنی در محیط کار معترضند.

علاوه بر این، کارگران به تفکیک و تقسیم زمین‌های شرکت و واگذاری آنها به شرکت‌های تازه تاسیس اعتراض دارند.

با این همه، به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، هیاتی چهار نفره روز سه‌شنبه از تهران به منظور تفکیک و سندسازی بخش‌هایی از زمین‌های «نیشکر هفت‌تپه» به نام مدیرعامل این واحد وارد منطقه شدند که این موضوع، واکنش شدید کارگران را به دنبال داشت و آنها شرکت نیشکر هفت تپه را ترک کردند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و به گفته کارگران معترض، این واحد با مشکلاتی از جمله دیرکرد در پرداخت دستمزد مواجه شده است.

تجمع در اهواز

اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین از تجمع شماری از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در روز سه‌شنبه و برای دومین روز متوالی در مقابل شعبه سرپرستی بانک ملی در اهواز خبر داد.

بر اساس این گزارش، کارگران که به تعدادشان اشاره نشده است، شعار دادند: «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «این همه بی‌عدالتی،هرگز ندیده ملتی»، «نه زندان نه تهدید دیگر اثر ندارد»، «می‌جنگیم می‌میریم، حق مون رو می‌گیریم» و «مرگ گروه ملی بدست بانک ملی».

کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد ایران خواستار «پرداخت دستمزد معوقه، راه‌اندازی تولید در همه بخش‌ها، تزریق مستمر مواد اولیه و معرفی ایادی پشت پرده‌ای» هستند که به گفته آنها، این مجتمع بزرگ صنعتی را به «آستانه ورشکستگی و تعطیلی» کشانده‌اند.

در این ارتباط، روابط عمومی گروه ملی صنعتی فولاد ایران از پرداخت یک ماه از معوقات کارگران خبر داد. اما کارگران خواستار پرداخت همه دستمزد خود که با پایان مرداد به پنج ماه می‌رسد، هستند.

در این ارتباط، ‌خبرگزاری دولتی ایرنا با اعلام اینکه تنها ۷۰ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در مقابل ساختمان بانک ملی در اهواز تجمع کرده بودند،‌ به نقل از یکی از کارگران معترض نوشت که «هیچ مسئولی پاسخ مناسبی درباره پرداخت حقوق و شروع به کار کارگران در این شرکت نمی‌دهد».

به گفته او، «این شرکت با چهار هزار کارگر تعطیل است و تولیدی ندارد».

در این ارتباط، کسری غفوری، مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران، به خبرگزاری ایلنا گفت: «زندگی با حقوق معوق سخت است اما مواد اولیه گروه از طریق فولاد خوزستان تا هفته آینده تامین می‌شود».

به نوشته ایرنا، گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سه سال اخیر به بدترین روزهای خود از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی در سال ۸۸ رسید که باعث کاهش خطوط تولید، تعدیل نیرو و نیز پرداخت نامنظم حقوق و بیمه کارکنان شرکت شده است.

اعتراض به خصوصی‌سازی در ساوه

کارگران شرکت «لاستیک پارس» ساوه نیز روز سه‌شنبه در اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، داوود میرزایی، دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر ساوه و زرندیه، با اشاره به اینکه شرکت لاستیک پارس ساوه از جمله بهترین واحدهای تولید لاستیک در ایران است، گفت: نگرانی کارگران از این است که با تغییر مدیریت شرکت ناشی از خصوصی‌سازی، کارشان را از دست بدهند.

وی افزود: کارگران خواستار آن هستند که مسئولانی که خصوصی‌سازی را انجام داده‌اند، آنها را در جریان روند و ابعاد تغییرات قرار دهند.

به گفته این مقام خانه کارگر، «هیچ‌کس نمی‌خواهد خاطره تلخ خصوصی‌سازی شرکت‌های هپکو، آونگان و... برای این شرکت و کارگران آن تکرار شود».

تجمع کارکنان بیمارستان «امام خمینی» کرج

بیش از ۲۰۰ تن از کارکنان بیمارستان فوق تخصصی «امام خمینی» کرج روز سه‌شنبه در اعتراض به «وضعیت بلاتکلیف بیمارستان و عدم تسویه مطالبات مزدی‌شان»‌ در مقابل سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز تجمع کردند.

قاسم طاهری، نایب رئیس شورای اسلامی کار این بیمارستان، گفت: ۵۰۰ پرسنل بیمارستان دارای مطالبات مزدی بین پنج تا ۱۰ ماه هستند.

او اشاره کرد که کارکنان خواستار آن هستند که «بیمارستان قوام یابد، حق و حقوق کارکنان بیمارستان به‌طور کامل پرداخت شود و یک یا دونفر از اعضای شورای اسلامی کار کارکنان بیمارستان در هیئت امنای آینده، در قالب نماینده کارکنان بیمارستان حضور داشته باشند».

در سال‌های گذشته، مشکلاتی مانند پرداخت نشدن دستمزدها و یا ورشکستگی و تعطیلی واحدها،‌ اعتراض کارگران و کارکنان آنها را به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG