لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

وزیر دفاع فرانسه: برنامه موشکی ایران یک «تهدید» است


فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه
فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه

وزیر دفاع فرانسه روز سه‌شنبه ۱۰ مهر عنوان کرد که برنامه ایران برای تولید موشک‌های بالستیک هسته‌ای یک «تهدید» است.

فلورانس پارلی که پس از دیدار با همتای آمریکایی خود، جیمز متیس، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت همچنین از نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

یک روز قبل از این اظهارات، سپاه پاسداران اعلام کرده بود که با شلیک شش فروند موشک بالستیک میان‌برد به منطقه‌ای در شرق فرات در سوریه، از عوامل حمله اخیر به رژه نظامی در اهواز «انتقام» گرفته است.

بیانیه سپاه می‌گوید که با این موشک‌ها «مقر سرکردگان» حمله اهواز هدف گرفته شده و «شمار زیادی از تروریست‌های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز» کشته و زخمی شده‌اند.

حمله به رژه نظامی در اهواز در روز ۳۱ شهریور به کشته‌شدن دست‌کم ۲۴ نفر انجامید. شورای امنیت سازمان ملل دوم مهرماه در بیانیه‌ای این حمله را «تروریستی» خواند و آن را محکوم کرد.

گروه داعش مسئولیت حمله اهواز را بر عهده گرفته‌ است.

اما در این میان برنامه موشکی ایران انتقاد کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه را به دنبال داشته است. اروپا اگرچه از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» دفاع می‌کند اما شخصیت‌هایی مانند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خواستار گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران شده‌اند.

دولت دونالد ترامپ نیز که آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرده است، در صدد دستیابی به توافق جدیدی است که برنامه موشکی تهران را هم شامل شود.

تهران اما همواره این درخواست‌ها را رد کرده و تاکید داشته که برنامه موشکی جمهوری اسلامی به هیچ وچه قابل مذاکره نیست.

افزون بر این، طرح «حمله به همایش شورای ملی مقاومت ایران» در فرانسه نیز روابط میان پاریس با تهران را دچار تنش کرده است.

فرانسه حکومت ایران را مسئول این حادثه می‌داند و در واکنش به آن روز سه‌شنبه دارایی‌های متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی ایران و دو شهروند ایرانی را مسدود کرد.

فرانسه پیش از این نیز یک دیپلمات ایران و دو نفر دیگر را در این رابطه بازداشت کرده و به تهران هشدار داده بود منتظر «یک پاسخ قوی» در این ارتباط باشد.

منبع: خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG