لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

در خواست جبهه ملی ایران از روحانی برای برگزاری تجمع در تهران‎


تظاهرات اعتراضی در دی ماه در مشهد (عکس از آرشیو)
تظاهرات اعتراضی در دی ماه در مشهد (عکس از آرشیو)

جبهه ملی ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، خواستار صدور مجوز برای برگزاری یک تجمع عمومی در روز ۱۴ اسفند در تهران شده است. حسن روحانی و دیگر مقام‌های دولت او اخیرا برگزاری «راهپیمایی و اجتماع قانونمند» را حق شهروندان دانسته بودند.

به گزارش وب سایت جبهه ملی ایران در این نامه که دهم بهمن ارسال شده، آمده است: «پس از حوادث اعتراضی اخیر، جنابعالی و وزیر محترم کشور و سایر مقامات جمهوری اسلامی کرارا اعلام نمودید که دولت با تجمعات قانونمند مردم مخالف نیست. و مردم حق آزادی بیان دارند و می‌توانند پیشنهادها و نظرات خود را در امور کشور مطرح نمایند. بر اساس این گفته‌ها و بر طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، جبهه ملی ایران تصمیم دارد که به منظور اعلام نظرات خود در این برهه حساس از تاریخ کشور، از مردم تهران دعوت کند که برای استماع نظرات و پیشنهادات جبهه ملی در یک تجمع عمومی شرکت کنند».

این نامه اضافه کرده است: «از آن جا که جنابعالی به عنوان ریاست جمهوری سوگند یاد کرده‌اید که عهده‌دار اجرای قانون اساسی و صیانت ازحقوق ملت باشید از شما می‌خواهیم که به وزارت کشور دستور فرمایید موافقت با برگزاری این گردهمایی و تقبل حفظ امنیت آن را اعلام نمایند. زمان این گردهمایی در عصر روز ۱۴ اسفند ۹۶ و مکان آن در هر یک از میادین تهران پیشنهاد می‌شود.»

ادیب برومند- محسن فرشاد- سید حسین موسویان- داوود هرمیداس باوند
ادیب برومند- محسن فرشاد- سید حسین موسویان- داوود هرمیداس باوند

جبهه ملی ایران از گروه‌های با سابقه در داخل ایران محسوب می‌شود. دکتر داوود هرمیداس باوند و دکتر علی رشیدی از اعضای هیات رهبری جبهه ملی ایران هستند و حسین موسویان نیز عضو هیات اجرایی این جبهه است.

حسن روحانی اخیر در دوم بهمن ماه گفته بود، آمدن مردم به خیابان در چارچوب قانون و انجام تظاهرات اشکالی ندارد.

تهران و بیش از ۱۰۰ شهر ایران در اوایل دی ماه سال جاری شاهد تجمع‌های اعتراضی علیه وضعیت اقتصادی و سیاست‌های حکومت بودند. در این اعتراضات گسترده‌ شعارهای تندی علیه رهبران و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی سر داده شد. بنا بر اعلام رسمی در این اعتراضات دست کم ۲۵ نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

این در حالی است که پس از این اعتراضات شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفتند که حق اعتراض مردم را به رسمیت می شناسند.

ولی با این حال از زمان اعتراضات اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی مجوزی برای برگزاری تظاهرات مخالفان صادر نکرده‌اند.

این در حالی است که پیش از این نیز هفت تن از نزدیکان و اطرافیان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، سوم بهمن‌ماه، رسماً از وزارت کشور برای برگزاری تظاهرات و «تجمع اعتراضی» درخواست مجوز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG