لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۰

روحانی: معضلاتی هست و مردم به همه خواست‌های خود نرسیده‌اند


مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی.
مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی.

حسن روحانی در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود پس از اعتراض‌های سراسری اخیر اذعان کرد که در شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معصلاتی هست و مردم به همه خواست‌های خود نرسیده‌اند اما وعده داد دولتش برای حل مشکلات اقدام می‌کند‎.

رییس جمهوری ایران در یک برنامه تلویزیونی که شامگاه دوشنبه دوم بهمن ماه از شبکه تلویزیون دولتی پخش شد گفت: می‌خواهم به مردم قول بدهم که شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، گرچه معضلاتی دارد و گرچه مردم به همه آرزوها و خواست‌های خودشان نرسیدند، اما دولت قادر خواهد بود با همکاری سایر قوا و در سایه رهنمودهای مقام رهبری مشکلات را حل و فصل بکند.

حسن روحانی در خصوص اعتراضات اخیر گفت: «ما نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد، اعتراض و انتقاد اشکال ندارد. حتی اینکه به خیابان آمده و در چارچوب قانون تظاهراتی هم انجام دهند، اشکالی ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می‌کند، ناامنی است و آن چیزی که مردم را نگران می‌کند تنش‌های بی‌مورد در جامعه است. دلمان می خواهد هم در اقتصاد، اجتماع و هم در فرهنگ و هم در سایر مسایل، کشور امن و آرامی داشته باشیم وبحمدالله این چنین است.»

وی اضافه کرده است: البته در بعضی از مسایل ممکن است نوسانات جزیی پیش بیاید و تمام شود. ممکن استگاهی آنفلوانزا بیاید یک مشکلی در بخش طیور ایجاد کند و یک روز مسأله‌ دیگری پیش بیاید و نوساناتی ایجاد کند اما هدف ما آرامش و امنیت و آزادی بیشتر مردم است به همین دلیل می‌گوییم که باید فضا روز به روز فراهم تر شود تا مردم بتوانند خلاقیت بیشتری داشته باشند.

حسن روحانی در این مصاحبه اشاره‌ای به مطالبات و خواسته های معترضان نکرد.

تهران و بیش از ۱۰۰ شهر ایران به مدت یک هفته در اوایل دی ماه سال جاری شاهد تجمع‌های اعتراضی علیه وضعیت اقتصادی و سیاست‌های حکومت بودند.در این اعتراضات گسترده‌ شعارهای تندی علیه رهبران و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی سر داده شد.

حسن روحانی همچنین در این مصاحبه اشاره ای به کشته شدگان یا بازداشت شدگان اعتراضات اخیر نکرد.

در این اعتراضات بیش از ۳۷۰۰ نفر بازداشت شدند و سخنگوی قوه قضاییه نیز کشته شدن دستکم ۲۵ نفر را تایید کرده‌است. ​

به دنبال انتشار گزارش هایی در خصوص فوت تعدادی از زندانیان در جریان اعتراضات اخیر ، شماری از نمایندگان مجلس و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی خواستار بازدید از بازداشتگاه‌ها شدند.

به جز درخواست برای بازدید از بازداشتگاه‌ها، بیش از ۴۰ تن از نمایندگان مجلس نیز با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس، خواستار تشکیل یک گروه مستقل برای بررسی علل مرگ تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌ها شده‌اند.

کمیته پیگیری بازداشت‌های تجمع‌ها و تظاهرات اخیر در گزارشی از کتک خوردن سینا قنبری، و کبود بودن بدن او، «ضرب و شتم شدید» تعداد دیگری از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر و همچنین توزیع قرص «متادون» در بین زندانیان از سوی مسئولان زندان اوین خبر داده است.

گفته می شود، پیکر سینا قنبری صبح روز ۱۵ دی، در حالی که «کیسه زباله به دور گردنش بسته شده بود، در کف سرویس بهداشتی قرنطینه زندان اوین توسط زندانیانی که وظیفه نظافت کردن را بر عهده داشته‌اند، پیدا شده است».

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی

حسن روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش مجری در خصوص فیلتر شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام در جریان اعتراضات اخیر گفت: «اگر این فضا برای چند روزی محدود شد برخی در اذهانشان این بود که این بهانه‌ای بوده است که این فضا را برای همیشه ببندیم، اما این گونه نیست.»

به دنبال گسترش اعتراضات در شهرهای ایران شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام فیلتر شد، اما پس از مدتیاین دو شبکه دوباره رفع فیلتر شدند.

حسن روحانی در ادامه گفته است: «ما در حد توانمان در دستگاه مجریه تلاش خود را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم بازتر باشد. البته برخی از این فضاها قبل از دولت یازدهم بسته شده و کلید دولت یازدهم که نتوانست آن را باز کند.»

رییس جمهوری ایران گفته است: امیدواریم کلید دولت دوازدهم بتواند این کار را بکند. البته شما می‌دانید که این دولت چه رنج‌هایی برای این فضا و حفظ آن برای مردم کشیده است.

از زمان روی کارآمدن حسن روحانی٬ میان دولت وی و قوه قضائیه همواره بر سر فیلترینگ این شبکه اختلاف وجود داشت.

پس از اعتراض‌های اخیر جناح‌های سیاسی، مقام‌های نظامی و امنیتی، ائمه جمعه و مقام‌های دولتی مواضع مختلفی در دفاع از محدودیت یا رفع محدودیت از شبکه‌های اجتماعی گرفته‌اند.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشتر در سخنانی از گروه‌ها و مقام‌هایی که خواهان فیلترینگ دائم شبکه‌های اجتماعی هستند انتقاد کرد.

مسدود کردن تلگرام در ایران اعتراض بسیاری از نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشت و دولت آمریکا هم در تحریم‌های جدیدی که علیه چند شخص حقیقی و حقوقی ایرانی اعلام کرد، شورای عالی فضای مجازی ایران، مرکز دفاع سایبری سپاه پاسداران، و چند نهاد دیگر را به دلیل نقش آنها در محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و رسانه‌های بین‌المللی تحریم کرد

صندوق های مالی و اعتباری

حسن روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص مشکل مؤسسات مالی و اعتباری گفت:«میلیون‌ها خانواده گرفتار بودند بحث یک نفر و دو نفر نبود، بیش از دوالیسه میلیون خانواده درگیر این ماجرا هستند.»

وی در ادامه گفت:«اکنون بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول گذاشته است برای اینکه بتواند این ۹۸ درصدی که گفتیم مشکلات‌شان حل و فصل شد، مشکلات‌شان حل و فصل شود. ممکن است آن ۹۸ درصد هم ۱۰۰ درصد راضی نباشند، کاری ندارم. اما طبق معیارهایی که بوده بنا بوده این ۹۸ درصد با آنها تسویه حساب شود یعنی اصل پولشان را بر مبنای یک سود متعادل بگیرند. سود عادلانه هم محاسبه کنند.»

مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی باعث شده بود تا آنها تجمعات اعتراضی برگزار کنند.

در آغاز به کار دولت یازدهم گفته می شد که ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل نقدینگی ایران در صندوق‌های قرض‌الحسنه، مؤسسسات مالی و تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز، در گردش بود.

واکنش های انتقادی به مصاحبه روحانی

مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی واکنش های انتقادی در داخل و خارج از ایران در پی داشته است.

صادق زیبا کلام در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: ایکاش ایشان میتوانستندمتوجه شوندکه وقتی بجای پرداختن به مشکلات ومسائل جدی و واقعی جامعه به سئوال و جوابهای تصنعی، پوک و سطحی میپردازند درحقیقت به شعور مردم توهین می کنند.

اکبر گنجی نیز نوشته است: «حسن روحانی مصاحبه نمی کرد سنگین تر بود. گویی هیچ اتفاقی در کشور نیفاده است؟ گویی او ادعای خامنه ای و اصول گرایان را پذیرفته که اقتصاد ریشه همه مسائل و مشکلات کشور است. گویی این پرسش و پاسخ؛ مثلاً نقش روشنگرانه ای داشت. اصلاً برای چه مصاحبه کرد؟»

بااستفاده از گزارش های دفتر ریاست جمهوری ایران و رادیو فردا و همچنین شبکه توییتر؛ خ.ک.
XS
SM
MD
LG