لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۲

اعتراض علم‌الهدی به «القائات سیاسی» درباره شکل‌گیری اعتراضات از مشهد


آیت‌الله علم‌الهدی می‌گوید که در روز اول تجمعات «در سفر سبزوار بودم».
آیت‌الله علم‌الهدی می‌گوید که در روز اول تجمعات «در سفر سبزوار بودم».

نزدیک به سه هفته پس از اعتراض‌های سراسری در ده‌ها شهر ایران و چند روزی پس از پایان آنها، امام جمعه مشهد در نامه‌ای رسمی نسبت به «القائات برخی شخصیت‌های سیاسی» در مورد شروع جریان در مشهد اعتراض کرد.

آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه و از منتقدان سرسخت دولت، در نامه‌ای خطاب به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مورخ ۲۶ دی‌ماه همچنین می‌گوید که در روز اول تجمعات «در سفر سبزوار بودم».

چند روزی پس از آغاز اعتراضاتی سراسری در ایران که به بیش از صد شهر سرایت کرد، چند وب‌سایت خبری خبر دادند که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، احمد علم‌الهدی را به دلیل «اقدام پشت ‌پرده او در تجمع مشهد» به‌شدت توبیخ کرده و گفته است پرونده او را به دادگاه ویژه روحانیت ارسال می‌کند.

این خبر بلافاصله در وب‌سایت رسمی آقای علم‌الهدی تکذیب شد و پس از آن خبری منتشر شد مبنی بر این که او از غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، و حمیدرضا جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، به اتهام «تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب» شکایت کرده است.

در ابتدا اخبار حاکی از آن بود که خبر احضار امام جمعه مشهد در کانال تلگرام آقای کرباسچی منتشر شده است،‌ اما بعداً شهردار سابق اعلام کرد که اصلاً کانال تلگرامی ندارد.

حال احمد علم‌الهدی در نامه رسمی خود که روز پنج‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، در وب‌سایت او منتشر شد می‌گوید که «از بعضی دهان‌ها که بعضا افراد مسئول در نظام هستند اتهاماتی مبنی بر نقش اینجانب در این ماجرا اظهار شد» و او به قصد شکایت و دادخواهی این نامه را به شورای امنیت ملی نوشته است.

او می‌گوید که این اتهام «اخیر با هدف تشویش اذهان عمومی و گمراه ساختن افکار مردم» به او زده شده است.

در نامه آمده است: «برخی شخصیت‌های سیاسی با سکنا در فضای رقابت‌های انتخاباتی تلاش می کنند این طور القا کنند که شروع این تحرکات از مشهد بوده است. در حالی که شواهد متعددی وجود دارد که این موج اعتراضات از تهران آغاز شد.»

در نامه امام جمعه مشهد به هیچ یک از این «شواهد متعدد» اشاره نشده است.

با این حال تقریباً تمام اخبار و گزارش‌هایی که از روز اول درباره اعتراضات مردم در کشور منتشر شد حکایت از آن دارند که شروع آنها در شهر مشهد و با شعارهایی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی و وضع بد معیشت مردم بوده است.

غیر از این گزارش‌ها، در طول اعتراض‌ها و پس از آن چند شخصیت حقیقی و حقوقی نیز مستقیم یا غیرمستقیم اشاره کردند که «جرقه» اعتراضات در شهر مشهد روشن شده است.

از جمله در اولین واکنش رسمی از سوی یک مقام دولتی، معاون اول رئیس جمهور روز هشتم دی‌ماه، یک روز پس از راه‌پیمایی‌ها در مشهد، هشدار داد که «کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود اقدامات آنها به چشم خودشان می‌رود. وقتی حرکت سیاسی در خیابان شروع می‌شود، دیگران بر آن سوار می‌شوند و کسانی که آن حرکت را شروع کردند، پایان‌دهنده آن نیستند».

هیچ گروه سیاسی در ایران برای شرکت در تجمع روز پنج‌شنبه هفتم دی‌ماه در شهرهای استان خراسان رضوی فراخوان رسمی صادر نکرده بود.

با این حال برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی اعلام کرده بودند که فراخوان اولیه تجمع در شهرهای استان خراسان رضوی از سوی برخی از گروه‌های اصول‌گرای مخالف دولت حسن روحانی صادر شده بود.

حزب اعتماد ملت نیز در بیانیه‌ای مفصل که روز ۱۷ دی‌ماه منتشر شد درباره ریشه‌یابی اعتراضات از جمله چنین نوشت: «چهارشنبه‌شب [یک روز پیش از راه‌پیمایی در مشهد] مکبر نماز جماعت حرم رضوی پس از اتمام نماز قرار راهپیمایی صبح پنج‌شنبه علیه شهرداری و خط بی‌آرتی، گرانی و وضعیت اقتصادی را اعلام می‌کند و از نمازگزاران برای حضور در این راهپیمایی دعوت به عمل می‌آورد.»

پیش از این حزب، مصطفی معین، وزیر سابق علوم، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا «جرقه» اعتراضات سراسری اخیر در کشور را «تحریکات و شعارهای مخالفان دولت در مشهد» دانسته بود.

علی شمخانی هنوز به مطرح شدن نام احمد علم‌الهدی در ارتباط با تظاهرات در کشور واکنشی نشان نداده و تنها در روز ۱۲ دی‌ماه با انتقاد از چند کشور خارجی اظهار داشت که عربستان و «برخی کشورها» به «تحریک فضای داخل ایران از طریق اینترنت» پرداخته‌اند.

اعتراض و تظاهرات در ده‌ها شهر ایران نزدیک به دو هفته به طول انجامید و ۲۵ کشته و هزاران بازداشتی در پی گذاشت.

XS
SM
MD
LG