لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

ارتش عراق شهر حویجه را از داعش «بازپس گرفت»


عملیات آزادسازی حویجه به دست نیروهای عراقی تحت حمایت آمریکا و نیروهای حشدالشعبی انجام شد که اکثرا شیعه‌مذهب‌اند و تحت حمایت جمهوری اسلامی.
عملیات آزادسازی حویجه به دست نیروهای عراقی تحت حمایت آمریکا و نیروهای حشدالشعبی انجام شد که اکثرا شیعه‌مذهب‌اند و تحت حمایت جمهوری اسلامی.

کمتر از دو هفته پس از حمله نیروهای ارتش عراق به یکی از آخرین مواضع تحت کنترل گروه حکومت اسلامی، داعش، یکی از فرماندهان نظامی این نیرو در بیانیه‌ای از «آزادسازی» شهر حَویجه و مناطق اطراف آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از این بیانیه که روز پنج‌شنبه، ۱۳ مهرماه، منتشر شد، نیروهای عراق پس از ۱۳ روز نبرد شهر حویجه و برخی از مناطق اطراف آن را از داعش بازپس گرفتند.

در عین حال، طبق این بیانیه، هنوز در مناطقی در شمال و شرق این شهر که شبه‌نظامیان داعش محاصره شده‌اند نبرد ادامه دارد.

حویجه آخرین سنگر اعضای گروه داعش در شمال عراق محسوب می‌شود.

به این ترتیب هم‌اکنون تنها منطقه‌ای در کشور عراق که در کنترل داعش باقی مانده است باریکه‌ای در مرز غربی عراق با سوریه است.

اهمیت شهر کوچک حویجه همچنین از این جهت است که در نزدیکی شهر نفتی کرکوک واقع شده است، شهری که هم بغداد ادعای مالکیت آن را دارد و هم اقلیم کردستان عراق.

بازپس‌گیری شهر حویجه ارتش عراق را به نزدیکی پیشمرگ‌های کرد عراق می‌رساند که کنترل شهر کرکوک را در دست دارند.

حویجه در ۲۴۰ کیلومتری شمال بغداد و در استان کرکوک واقع است که طبق آخرین برآوردها حدود ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر از نیروهای داعش همچنان در آن مقاومت می‌کردند.

این شهر چند هفته پیش نیز هدف حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا قرار گرفت.

اما حمله اصلی به این شهر زمانی آغاز شد که دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور از سپیده‌دم پنج‌شنبه ۳۰ شهریور عملیات آزادسازی شهرک حویجه را آغاز کرده‌اند.

گروه حکومت اسلامی، داعش، در حدود سه ماه گذشته بیشتر مناطق تحت کنترل خود در کشور عراق را از دست داده و روزبه‌روز به شکست بیشتر نزدیک شده است.

این گروه در تیرماه گذشته ابتدا شهر مهم و استراتژیک موصل را از دست داد که خلافت خودخوانده این گروه از آن آغاز شد، سپس شهر تل‌عفر را به ارتش عراق واگذار کرد، و اکنون حویجه.

عملیات آزادسازی حویجه به دست نیروهای عراقی تحت حمایت آمریکا و نیروهای حشدالشعبی یا همان بسیج مردمی انجام شد که اکثرا شیعه‌مذهب‌اند و تحت حمایت جمهوری اسلامی.

معین الکاظمی، یکی از فرماندهان ارشد حشد الشعبی، به تازگی مدعی شده بود که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، «به‌دنبال دستیابی بر نفت کرکوک و صدور روزانه یک میلیون بشکه نفت از این منطقه است» و خواستار آن شده بود که دولت مرکزی کنترل کرکوک را به‌دست بگیرد.

XS
SM
MD
LG