لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

هشدار اقلیم کردستان در مورد احتمال حمله نیروهای عراقی؛ بغداد تکذیب کرد


پیشمرگه‌های کرد عراق در این عکس از اکتبر سال جاری در شمال کرکوک
پیشمرگه‌های کرد عراق در این عکس از اکتبر سال جاری در شمال کرکوک

اقلیم کردستان عراق هشدار داده‌است که نیروهای دولتی آن کشور خود را آماده انجام حملات تازه‌ای به پیش‌مرگه‌ها می‌کنند. ارتش عراق این گفته‌ها را تکذیب کرده‌است.

اقلیم کردستان عراق، ۲۷ آذر ماه هشدار داده‌است که نیروهای دولت مرکزی آماده انجام حملات تازه‌ای به پیش‌مرگه‌ها می‌شوند.

شبکه خبری «کردستان ۲۴» بیانیه اقلیم را بازتاب داده‌است که در آن گفته شده ارتش و شبه‌نظامیان «حشد الشعبی»، همراه پلیس فدرال و یگانی دیگر از نیروهای تحت نظر وزارت دفاع عراق، به اطراف مخمور نیرو فرستاده‌اند تا به مناطق تحت کنترل پیش‌مرگه‌ها حمله کنند.

مخمور، شهری در اربیل عراق است که تا پیش از ۱۹۹۱ بخشی از استان نینوا بود. ساکنان شهر را اعراب و کردهای عراق تشکیل می‌دهند و در جریان پیش‌روی‌های گروه موسوم به حکومت اسلامی برای مدتی در تصرف این گروه بود. نیروهای کـرد عراق این شهر را از نفرات داعش پاکسازی کرده و به کنترل خود درآوردند. دو ماه پیش درگیری‌هایی میان شبه‌نظامیان عمدتا شیعه عراق و پیش‌مرگه‌ها در این شهر رخ داده بود.

در بیانیه منتشرشده از سوی اقلیم کردستان عراق آمده است که «ما از تجدید قوای قابل‌توجه نیروهای نظامی عراق در اطراف مخمور… با هدف حمله به مواضع پیش‌مرگه‌ها، نگران هستیم».

اقلیم کردستان عراق از دولت فدرال آن کشور خواسته‌است از «پیشروی‌های تحریک‌آمیز نظامی دست بردارد».

ارتش عراق این بیانیه و هشدارهای اقلیم کردستان عراق در مورد افزایش نیروها را رد کرده‌است. خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از سخنگویان ارتش عراق می‌گوید آن‌ها هیچ برنامه‌ای برای ادامه حملاتی که در پی همه‌پرسی اقلیم کردستان، به نیروهای پیش‌مرگه انجام شد، ندارند.

همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در مهر ماه گذشته انجام شد و بیش از ۹۲ درصد از شرکت‌کنندگان در رای‌گیری، به استقلال کردستان رای «آری» دادند. این همه‌پرسی با وجود مخالفت دولت مرکزی، تقریبا تمامی کشورهای هم‌جوار عراق، کشورهای اروپایی، ایالات متحده و دبیر کل سازمان ملل متحد انجام شد. اسرائیل از این همه‌پرسی حمایت کرد. دولت اقلیم کردستان به‌رهبری مسعود بارزانی اعلام کرده بود استقلال کردستان است که می‌تواند در نهایت امنیت کـردها را تامین کند.

پس از همه‌پرسی، نیروهای دولت مرکزی عراق دست به تهاجم به برخی مناطق تحت کنترل پیش‌مرگه‌ها، که مورد اختلاف میان بغداد و اقلیم بود، زدند. اندکی پس از این حمله، شهر نفت‌خیز کرکوک، بدون مقاومتی به کنترل نیروهای دولت مرکزی عراق درآمد. درگیری‌های شدیدی نیز در شمال‌غربی عراق روی داد، جایی که پیشمرگه‌های کرد در تلاش بودند کنترل خود بر گذرگاه‌های مرزی با ترکیه و سوریه و یکی از تاسیسات اصلی انتقال نفت کردستان از مسیر ترکیه را حفظ کنند.

در نهایت دولت اقلیم کردستان در آبان ماه اعلام کرد برای توقف درگیری‌ها با بغداد به توافق رسیده‌است. نخست وزیر عراق همزمان تاکید کرد نتیجه همه‌پرسی با «باطل» اعلام شود و بغداد، پیشنهاد اقلیم برای «تعلیق» آن را نمی‌پذیرد. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، شـشم آبان ماه از مقام خود کناره‌گیری کرد.

بنا بر برخی گزارش‌ها برگزاری همه‌پرسی «استقلال» سبب شده تا دولت مرکزی عراق سیاست‌های سختگیرانه‌ای در قبال اقلیم در پی‌ گیرد و همین مسئله به تنش‌هایی در داخل اقلیم دامن زده‌است.

XS
SM
MD
LG