لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

اقلیم کردستان رای دادگاه عالی عراق مبنی بر ممنوعیت جدایی را پذیرفت


دادگاه عالی عراق
دادگاه عالی عراق

اقلیم کردستان عراق اعلام کرد به رأی دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر ممنوعیت جدایی این منطقه از عراق «احترام» می‌گذارد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه (۲۳ آبان) این خبر را به نقل از مقام‌های کردستان عراق منتشر کرده و نوشته این موضوع، به عنوان پیامی برای آمادگی اقلیم جهت آغاز دور تازه گفت‌وگوها دربارهٔ آینده این منطقه با دولت مرکزی است.

دولت اقلیم کردستان اعلام کرده به رأی دادگاه عالی فدرال عراق دربارهٔ ماده یک قانون اساسی این کشور که می‌گوید هیچ‌یک از استان‌های عراق نمی‌توانند مستقل شوند، احترام می‌گذارد.

در بیانیه اقلیم آمده که این رای «باید پایه‌ای» برای شروع گفت‌وگوهای سازنده و فراگیر میان بغداد و اربیل برای حل همه اختلاف‌ها باشد.

بر اساس این گزارش، این بیانیه، تازه‌ترین کوشش مقام‌های اقلیم برای احیای مذاکرات با بغداد را نشان می‌دهد که پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در این منطقه، اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را علیه اربیل به اجرا گذاشت.

بیرون راندن نیروهای کُرد از استان نفت‌خیز کرکوک از سوی ارتش عراق از جمله این اقدامات بود.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، پیش‌تر خواستار گردن‌نهادن کردستان عراق به رای این دادگاه شده بود که مسئولیت حل اختلاف میان دولت مرکزی و اقلیم را بر عهده دارد. به گزارش رویترز، حکم این دادگاه نیز قابل تجدیدنظر نیست.

در سپتامبر گذشته، شهروندان کردستان عراق با شرکت در همه‌پرسی استقلال از بغداد، به آن رای مثبت دادند.

برگزاری این همه‌پرسی و نتیجه آن از سوی دولت مرکزی مغایر قانون اساسی عنوان شد و مورد مخالفت ایران و ترکیه که دارای اقلیت کرد هستند نیز قرار گرفت.

به دنبال از دست دادن کرکوک، کنترل گذرگاه‌های مرزی راهبردی اقلیم از سوی بغداد و افزایش فشارها از سوی دولت مرکزی عراق، ترکیه و ایران بر اقلیم کردستان، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که از بانیان اصلی برگزاری این همه‌پرسی بود، از قدرت کناره‌گیری کرد.

آقای بارزانی با وجود مخالفت صریح بغداد و همسایگان عراق از جمله ایران و ترکیه و حتی آمریکا همه‌پرسی استقلال را برگزار کرده بود.

وی همچنین گفته بود که کردها برای حفظ کرکوک، اسلحه بدست خواهند گرفت. این در حالی است که کنترل کرکوک بدون مقاومت نیروهای پیشمرگه، به دست ارتش عراق افتاد.

XS
SM
MD
LG