لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

دادگاه عالی عراق دستور تعلیق همه‌پرسی اقلیم کردستان را صادر کرد


سخنگوی دادگاه عالی فدرال عراق : «ما شکایات متعددی دریافت کردیم و و تصمیم به تعویق برگزاری این همه‌پرسی گرفتیم.» 
سخنگوی دادگاه عالی فدرال عراق : «ما شکایات متعددی دریافت کردیم و و تصمیم به تعویق برگزاری این همه‌پرسی گرفتیم.» 

دادگاه عالی فدرال عراق روز دوشنبه ۲۷ شهریور دستور برای به تعویق افتادن همه‌پرسی کردستان عراق را صادر کرد.

این نهاد در بیانیه تازه خود نوشته‌است: «دادگاه عالی در مورد غیرقانونی بودن این همه‌پرسی شکایاتی دریافت کرده است و بدین‌وسیله دستوری صادر می‌کند مبنی بر تعلیق همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر ... تا زمانی که دادگاه فدرال عالی به این شکایات رسیدگی کند.»

ایاس الساموک،‎ سخنگوی دادگاه عالی فدرال عراق، به خبرگزاری فرانسه گفت «ما شکایات متعددی دریافت کردیم و و تصمیم به تعویق برگزاری این همه‌پرسی گرفتیم.»

منبعی در پارلمان نیز به این خبرگزاری گفت «دستکم سه نماینده پارلمان عراق در مورد برگزاری همه‌پرسی، به دادگاه عالی این کشور شکایت کرده‌اند.»

از سوی دیگر، نوری المالکی، معاون ریاست جمهوری عراق، روز یکشنبه، در دیدار با داگلاس سیلمن، سفیر آمریکا در بغداد، خواستار لغو برگزاری همه‌پرسی شده و گفت «ما اجازه نخواهیم داد تا اسرائیل دومی در شمال عراق تشکیل شود.»

آقای مالکی افزود «این همه‌پرسی نه به نفع مردم عراق است و نه کردها.»

مسعود بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان عراق، ۱۷ خرداد ماه اعلام کرد این اقلیم در سوم مهر ماه اقدام به برگزاری همه‌پرسی برای استقلال خواهد کرد.

هیمن هورامی، یکی از مشاوران آقای بارزانی، گفته بود در برگه همه‌پرسی از رای‌دهندگان پرسیده می‌شود: «آیا خواهان استقلال کردستان هستید؟»

هوشیار زیباری، از مقام‌های بلندپایه کردستان، نیز پیش از این به رویترز گفته بود «رای آری» به این همه‌پرسی، موضع دولت اقلیم کردستان را در مذاکره با دولت مرکزی برای «خودمختاری بیشتر» تقویت خواهد کرد.

همه‌پرسی در اقلیم کردستان با مخالفت‌هایی داخل و خارج از عراق روبه‌رو شده‌است. دولت مرکزی عراق، ترکیه و ایران، با این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند.

کاخ سفید آمریکا نیز در بیانیه‌‌ای گفته ایالات متحده از این اقدام حمایت نمی‌کند و این همه‌پرسی را اقدامی تحریک‌آمیز توصیف کرده که ثبات را از بین می‌برد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته کشورش از اعلام استقلال اقلیم کردستان و تشکیل «دولت کرد» در شمال عراق حمایت می‌کند​.

همه‌پرسی اقلیم کردستان قرار است در چهار منطقه اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک در شمال عراق برگزار شود؛ پنج و نیم میلیون نفر واجد شرایط شرکت در آن هستند.

XS
SM
MD
LG