لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

دومین روز از اعتراض‌های گسترده در کردستان عراق


قرمز: مناطق کنترل رسمی دولت اقلیم کردستان. حاشیه‌ها: مناطق مورد مناقشه با دولت مرکزی عراق.
قرمز: مناطق کنترل رسمی دولت اقلیم کردستان. حاشیه‌ها: مناطق مورد مناقشه با دولت مرکزی عراق.

معترضان خشمگین، روز سه‌شنبه ۲۸ آذر، برای دومین روز در کردستان عراق دست به تظاهرات علیه مقام‌های این اقلیم زدند و در شهر سلیمانیه، به ساختمان حزب حاکم در اقلیم حمله کردند و هم‌چنین دفتر شهردار این شهر را سوزاندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان نسبت به پیامدهای همه‌پرسی ماه سپتامبر که از دست رفتن کنترل کردها بر مناطق مختلف شمال عراق را در پی داشت و هم‌چنین به سوءمدیریت دولت منطقه‌ای در پرداخت حقوق معوقه کارمندان اعتراض دارند.

حزب دموکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) که دفتر آن روز سه‌شنبه در سلیمانیه طعمه حریق شد برگزارکننده همه‌پرسی استقلال ماه سپتامبر بود.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی در شهر سلیمانیه ناچار شدند برای متفرق کردن راهپیمایانی که تعداد آنها بیش از سه هزار تن گزارش شده است، و به سوی میدان مرکزی شهر در حرکت بودند، تیراندازی هوایی کنند.

مأموران امنیتی هم‌چنین در نقاط مختلف شهر خیابان‌ها را مسدود کرده و تمامی راه‌ها به دفاتر احزاب اصلی سیاسی را بسته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است دیگر شهرهای استان سلیمانیه، ازجمله، شهرهای رانیه، کِفری، حلبچه و کوی‌سنجق نیز در دو روز اخیر شاهد تظاهرات و حرکات اعتراضی بوده‌اند.

در شهرهای حلبچه و تق‌تق، معترضان پل‌های اصلی ارتباطی این شهرهای به اربیل، مرکز اقلیم کردستان، را مسدود کرده‌اند.

سلیمانیه، مقر اصلی احزاب مخالف مسعود بارزانی، رئیس دولت منطقه‌ای اقلیم کردستان عراق است. مسعود بارزانی، به‌رغم توصیه‌های جهانی، ماه سپتامبر گذشته در اقلیم کردستان همه‌پرسی استقلال برگزار کرد که اکثریت شرکت‌کنندگان در آن رأی به استقلال دادند اما برگزاری آن عواقب سختی برای این منطقه در پی داشته است.

در واکنش به برگزاری این همه‌پرسی، دولت مرکزی عراق با اعزام نیروهای خود، بیشتر مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان را بازپس گرفت که شهر نفت‌خیز کرکوک نیز ازجمله آنها بود.

از دست دادن درآمد نفت کرکوک که منبع اصلی درآمد دولت اقلیم بود، همراه با بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی اقلیم، دولت این منطقه را در تنگنای اقتصادی شدیدی قرار داده است.

در همین ارتباط، یک روز پیش از این، روز دوشنبه، هزاران تن در شهرهای مختلف اقلیم کردستان در اعتراض به فقدان خدمات دولتی و تأخیر در پرداخت دستمزد کارمندان دولتی اقلیم کردستان تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اعضای نیروهای امنیتی کردستان، معروف به پیشمرگه‌ها، نیز در این اعتراض‌ها شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آموزگاران، کارکنان بیمارستان‌ها و دیگر کارمندان دولتی اقلیم کردستان عراق در این اعتراض‌ها شرکت دارند و برخی از آنها می‌گویند که «سه سال است» حقوقی دریافت نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG