لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۷

ایرنا: کانال ویژه مالی اروپا در آخرین مراحل راه‌اندازی است


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه، ۲۷ دی‌ماه، به نقل از یکی از «سخنگویان اتحادیه اروپا» نوشت که کانال ویژه مالی اروپا برای فعالیت تجاری با ایران «در آستانه راه‌اندازی است».

ایرنا افزود که این سخنگو که ترجیح داده ناشناس بماند، در گفت‌و‌گویی اختصاصی با این خبرگزاری این خبر را داده است.

از آن رو که هویت این مقام اروپایی مشخص نیست، رادیوفردا نمی‌تواند به طور مستقل این گزارش را تائید کند.

این سخنگو روز پنج‌شنبه افزود: «اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، راهکارهای محکمی را در نظر گرفته است.»

ایرنا به نقل از وی اضافه کرد: «ما قوانین مسدودسازی و تسهیلات مالی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را به‌روزرسانی کردیم. همچنین اعضای اروپایی برجام، فرانسه، آلمان و بریتانیا به حفظ و نگهداری مراودات مالی موثر با ایران، به ویژه برای ایجاد کانال مالی ویژه متعهد هستند.»

گزارش ایرنا به نقل از این مقام تاکید می‌کند که «اس‌پی‌وی اینک در آخرین مراحل راه‌اندازی قرار دارد».

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از تاخیر در راه‌اندازی این سازوکار ویژه مالی تجاری میان ایران و اروپا انتقاد کرده و به اتحادیه اروپا در مورد عمل نکردن به وعده خود هشدار داده بودند.

خشم ایران از تاخیر در راه‌اندازی اس‌پی‌وی به جایی رسید که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هشدار داد که جمهوری اسلامی ظرف سه یا چهار روز می‌تواند غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر بگیرد.

خبرگزاری ایسنا نیز روز چهارشنبه به نقل از منابع خود گزارش کرد که ایران احتمالا به‌زودی همکاری‌های خود با اتحادیه اروپا در حوزه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر و مهاجران را قطع می‌کند.

این در حالی است که هشدارهای مقام‌های آمریکا به کشورهای اروپایی در زمینه ادامه فعالیت تجاری با ایران، موجب شده بود که هیچ‌ یک از این کشورها میزبانی این سازوکار مالی ویژه را قبول نکنند.

پیش از این مقام‌های وزارت خارجه ایران گفته بودند که به همین دلیل، کشورهای اروپایی به صورت محرمانه در حال انجام اقدامات ضروری در این زمینه هستند.

آقای صالحی پیش از این گفته بود که سازوکار مالی با شروع سال ۲۰۱۹ میلادی اجرایی خواهد شد.

اتحادیه اروپا با آن که مخالف فعالیت‌های موشکی ایران است و اقدامات «تروریستی» جمهوری اسلامی در خاک اروپا را نیز محکوم و مجازات کرده، اما همواره اعلام کرده که به تعهدات خود در برجام پایبند است.

۱۷ دی‌ماه سال جاری، مایا کوتسیانسیچ، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که کار برای استقرار یک سازوکار ویژه برای تجارت با ایران «به خوبی» پیش می‌رود و به گفته او، این اقدام بخشی از تلاش گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای حفظ برجام است.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی نیز به دنبال تاخیر در راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه به دولت روحانی توصیه کرده بود به اروپا امید نبندد.

به پیروی از آیت‌الله خامنه‌ای، احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، هم روز پنج‌شنبه با انتقاد از اروپا گفت که «اروپایی‌ها در قضیه برجام امروز و فردا می‌کنند؛ آنها هیچ گاه کاری را به نفع ما نخواهند کرد و اروپایی‌ها نیز در دشمنی با مردم ایران کمتر از آمریکایی‌ها نیستند.»

وی افزود: «همین فرانسه که الان خودش گرفتار است از تروریست‌ها و منافقین ضدایرانی پذیرایی می‌کند؛ بنابراین واقعا دل به اروپا بستن سفاهت است.»

به دنبال خروج آمریکا از توافق برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، دولت حسن روحانی تلاش کرده ضمن انتقاد از اروپا، رقبای سیاسی داخلی را توجیه کند که شکاف میان اروپا و آمریکا ممکن است در زمینه برجام، فرصت‌هایی را برای ایران فراهم کند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، میزان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG