لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۰

تهدید وزیر اسرائیلی در واکنش به «اقدامات» ایران در لبنان


ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل
ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل

وزیر اطلاعات اسرائیل در مصاحبه با یک روزنامه سعودی که روز چهارشنبه، ۲۲ آذرماه، منتشر شد از احتمال بمباران کارگاه‌های موشک‌سازی در لبنان سخن گفت و تهدید کرد که «تمام خاک لبنان هدف قرار خواهد گرفت».

روزنامه ایلاف چاپ عربستان سعودی روز چهارشنبه مصاحبه‌ای با وزیر اطلاعات اسرائیل منتشر کرد که در آن از ملک سلمان، پادشاه عربستان، خواسته بود که به اسرائیل سفر کرده و نخست ‌وزیر اسرائیل را نیز به ریاض دعوت کند.

در بخش دیگری از این مصاحبه که مورد توجه روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل قرار گرفته و روز پنج‌شنبه، ۲۳ آذرماه، در این روزنامه به چاپ رسید، موضوع فعالیت‌های ایران به‌ویژه در لبنان مورد توجه قرار گرفته است.

در این بخش از مصاحبه، ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، اشاره می‌کند که کشورش «خبر دارد» که جمهوری اسلامی «در حال ساخت کارخانه‌های اسلحه‌سازی در لبنان است».

او در این باره می‌گوید: «اطلاعاتی داریم مبنی بر این که ایران در لبنان دارد کارخانه موشک‌های پیشرفته می‌سازد.»

او سپس تهدید کرد: «می‌خواهم تاکید کنم که خط قرمز جدیدی کشیده‌ایم و به هر قیمتی که شده، اجازه نخواهیم داد که این کار را بکنند.»

آقای کاتز سپس در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال بمباران این کارخانه‌ها توسط اسرائیل هست، می‌گوید: «بله اقدام نظامی هم خواهیم کرد، همان اتفاقی که در سوریه می‌افتد.»

پس از آن که حدوداً اواسط آذرماه از حمله دوباره اسرائیل به خاک سوریه خبر رسید، رسانه‌های عربی نیز گزارش‌هایی منتشر کردند مبنی بر این که دولت نتانیاهو توسط «عوامل سوم» به بشار اسد «هشدار» داده که اگر به ایران امکان حضور نظامی بدهد، اسرائیل سوریه را بمباران خواهد کرد.

شماری از حملات انجام‌شده به سوریه، در حدود هفت سال جنگ داخلی این کشور، به اسرائیل نسبت داده شده ‌است؛ مقامات ارشد اسرائیلی نیز در مواردی حملات ماه‌های اخیر را تأیید کرده‌اند.

فرمانده ارتش اسرائیل نیز به تازگی گفت که کشورش صد بار به سوریه حمله کرده‌ است.

اسرائیل می‌گوید که این حملات اکثراً با هدف جلوگیری از رسیدن جنگ‌افزار پیشرفته به دست حزب‌الله از خاک سوریه انجام شده‌است.

این وزیر اسرائیلی در همین مصاحبه تاکید کرده است که نگرانی مشترک از ایران، موجب اشتراک منافع عربستان و اسرائیل شده و همان‌ گونه که اسرائیل «نخواهد گذاشت که ایران شیعی در سوریه حضور داشته باشد، عربستان نیز نگران ترور و شبه نظامیان شیعی است که ثبات منطقه را مختل می‌کنند».

عربستان، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و با آن کشور رابطه ندارد، اما به تازگی مقامات اسرائیلی هر چه بیشتر بر «تماس‌های پشت پرده» و «اشتراک منافع» با کشورهای مهم عربی، از جمله در زمینه «نگرانی از ایران»، تاکید می‌کنند.

XS
SM
MD
LG