لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

اسرائیل مهم‌ترین گذرگاه مرزی با غزه را گشود


اسرائیل چهارشنبه ۲۴ مرداد با گشودن مهم‌ترین گذرگاه مرزی با غزه امکان داد کامیون‌ها و نفتکش‌ها کالاهای اساسی و سوخت وارد این باریکه کنند؛ همزمان، وزیر دفاع اسرائیل گفت غزه «می‌تواند سنگاپور شود».

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل و فلسطینی، گذرگاهی که یهودیان آن را کرم شالوم و فلسطینی‌ها کرم ابوسالم می‌نامند، از سحرگاه چهارشنبه، بعد از مدت طولانی بسته بودن، کار خود را آغاز کرد.

اسرائیل در هر دوره بحرانی، برای «تنبیه» حماس، این گذرگاه را که راه تنفسی مهمی در تأمین نیازهای اساسی برای حدود دو میلیون ساکن این باریکهٔ محصور محسوب می‌شود، می‌بندد.

گزارش‌ها حاکی است که در نخستین روز گشایش گذرگاه، حدود ۷۵۰ کامیون و نفتکش اسرائیلی، انواع مواد غذایی، دارو، سیمان و سایر مصالح ساختمانی و نیز سوخت وارد غزه کردند.

همه شواهد نشان از آن دارد که ازسرگیری کار گذرگاه، نخستین نتیجه عملی آتش‌بسِ نانوشته‌ای است که در روزهای اخیر میان اسرائیل و حماس حاکم شده‌است.

در دوره ۵ ماه گذشته، با حضور شمار چشمگیری از فلسطینیان در اقدام اعتراضی موسوم به «راهپیمایی بازگشت» در امتداد مرزهای غزه با اسرائیل، در هفتادمین سال‌روز تشکیل اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم/بیت‌المقدس، و واکنش شدید اسرائیل به این اعتراض‌ها، بیش از ۱۶۰ فلسطینی کشته و حدود ۱۷ هزار تن زخمی شدند.

یک ماه اخیر نیز چند روزِ مملو از حملات متقابل به یکدیگر از سوی اسرائیل و حماس سپری شد که احتمال ورود زمینی ارتش اسرائیل به غزه را نیز مطرح کرد.

اما بعد از آخرین دور از حملات متقابل، که تلفات و ویرانی‌هایی در غزه بر جای نهاد، و در طرف اسرائیلی نیز خسارات زیادی به مزارع زد، آتش‌بس عملی از پنجشنبه شب گذشته حاکم شده‌است.

مصر و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل ظاهراً در دستیابی طرفین به آتش‌بس سهیم بوده‌اند.

در پی گشایش گذرگاه مرزی، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه در پیامی به مردم غزه نوشت، این منطقه «می‌تواند به سنگاپور مبدل شود». او به عربی در فیس‌بوکش نوشت «زمانی که مردم اسرائیل در آرامش و امنیت باشند، شما خیر زیادی خواهید دید…».

عدنان ابو حسنه، سخنگوی آژانس کمک‌رسانی وابسته به سازمان ملل، در واکنش به سخنان وزیر دفاع اسرائیل گفت «نمی‌خواهیم سنگاپور شویم؛ به داشتن آب و برق اکتفا می‌کنیم».

اسرائیل همزمان از چهارشنبه محدوده ماهیگیری برای فلسطینیان در ساحل دریای مدیترانه را گسترش داد؛ اما هنوز معلوم نیست اثر واقعی آن بر درآمد این ماهیگیران چقدر باشد.

اسرائیل در اقدامی دیگر به عنوان «حسن نیت»، ده‌ها هزار محموله پستی را که از هشت سال پیش در انبارها تلنبار شده بود، برای رسیدن به دست فلسطینیان آزاد کرد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل و فلسطینی، از تلاش‌هایی در پشت پرده برای یک مبادله بین دولت اسرائیل و حماس خبر می‌دهند هر چند که طرفین رسماً وجود چنین مذاکراتی را تأیید نکرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، اسرائیل می‌خواهد جسد چند نظامی کشته شده و دو یا سه شهروند زنده اسیر خود را از حماس بگیرد، و حماس نیز در برابر، از جمله خواهان آزادی شماری از زندانیان امنیتی‌اش از زندان‌های اسرائیل است.

با وجود این، از یکسو تندروها در اسرائیل از اینکه ارتش این کشور با جنگ گسترده حماس را «سرکوب نکرده» بشدت ناخرسند هستند و از سوی دیگر، برخی از فلسطینی‌ها به پایدار ماندن آتش‌بس ابراز بدبینی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG