لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۹

جانسون از ترامپ خواست در برجام باقی بماند


سخنرانی بوریس جانسون در اندیشکده «چتم هاووس»
سخنرانی بوریس جانسون در اندیشکده «چتم هاووس»

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه گفت: «هیچ شکی نیست که توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، برجام، ادامه خواهد یافت. او از رئیس جمهور آمریکا خواست به برجام پایبند بماند.»

آقای جانسون خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت «به این فکر کنید که این توافق از چه کابوسی جلوگیری کرده است.»

دونالد ترامپ، تنها چند روز پس از اعلام راهبرد جدیدش در قبال ایران و توافق هسته‌ای اعلام کرد که در حال اتخاذ اقدام لازم در این مورد است و پایان دادن کامل به توافق هسته‌ای «احتمالی بسیار واقعی» است.

آقای جانسون در سخنرانی در اندیشکده «چتم هاووس» گفت به رغم تصمیم رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره برجام، غرب باید به تهران نشان دهد که پایبندی‌اش به برجام برایش سودمند خواهد بود.

آقای جانسون افزود توافق هسته‌ای امری حیاتی بود چرا که ایران چند ماه بیشتر به دستیبابی به بمب اتمی فاصله نداشت.

برجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی به امضا رسید و بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای تهران را به حال تعلیق در آورد و از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کاسته یا آنها را لغو کرده است.

در این میان،‌ آقای ترامپ و دولتش «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران» را شاهدی بر عدم پایبندی تهران به توافقی می‌دانند که قرار است مشارکت ایران در صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی را در پی داشته باشد.

ایران اتهام آمریکا در خصوص مداخله در منطقه و دست زدن به اقدامات بی ثبات کننده را رد می کند.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، دولت آمریکا دو بار پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کرده ولی آقای ترامپ روز ۲۲ مهرماه از تایید سوم سر باز زد و تهران را متهم کرد که به «روح برجام» پایبند نبوده است.

تهران متقابلا آمریکا را متهم کرده که مکرر برجام را نقض کرده است.

XS
SM
MD
LG