لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۱

رهبر ایران سران عربستان سعودی را به «خیانت علیه مسلمانان» متهم کرد


رهبر جمهوری اسلامی از آمادگی برای رفع خصومت‌ها با کشورهای اسلامی سخن گفته است.
رهبر جمهوری اسلامی از آمادگی برای رفع خصومت‌ها با کشورهای اسلامی سخن گفته است.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سران عربستان سعودی را به دلیل آن‌چه «همکاری» ریاض با اسرائیل خوانده است متهم کرد که در حق کشورهای اسلامی دیگر «مرتکب خیانت» شده‌اند.

اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۲۶ دی در جمع شرکت‌کنندگان در «کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس سازمان همکاری اسلامی» بیان شده است که با عبارات تندی علیه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی همراه بوده است.

وی در بخشی از این سخنرانی گفته است: «دولت‌هایی که در منطقه به آمریکایی‌ها کمک و با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند تا با برادران مسلمان ستیز کنند، مرتکب خیانت صریح می‌شوند، همانند کاری که سعودی‌ها انجام می‌دهند».

وی اما در ادامه از آمادگی جمهوری اسلامی برای رفع خصومت‌ها با کشورهای اسلامی سخن گفته و اظهار داشت: «ما معتقدیم اتحاد دنیای اسلام که دارای جمعیت زیاد و امکانات فراوان و جایگاه بسیار حساس در دنیا است، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری یک قدرت بزرگ و اثرگذار شود و ما حتی به کسانی که صریحاً با ما دشمنی می‌کنند، گفته‌ایم آماده برخورد برادرانه هستیم، اگرچه آنها چنین رویکردی ندارند».

تهران و ریاض از دی‌ماه ۱۳۹۴ در پی حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران روابط خود را قطع کرده‌اند. دو طرف بر سر مهم‌ترین رخدادهای خاورمیانه که جنگ سوریه و جنگ داخلی یمن نمونه آنهاست، با هم اختلافات بنیادین دارند.

ایران از شورشیان حوثی در یمن حمایت می‌کند و عربستان سعودی تهران را متهم کرده که موشک‌های شلیک‌شده از یمن به عربستان را ایران در اختیار حوثی‌ها قرار داده است، اتهامی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

طرفین همچنین یکدیگر را به دخالت در امور داخلی یکدیگر متهم ساخته‌اند و از جمله در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران، شماری از مقامات جمهوری اسلامی نظیر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور تاکید داشتند که عربستان سعودی پشت این اعتراضات قرار دارد.

علی خامنه‌ای نیز پیش از این عبارات نامتعارفی را علیه رهبران سعودی به کار برده و از جمله آنها را «احمق» و «گاو شیرده» نامیده بود. ولیعهد عربستان سعودی نیز از آقای خامنه‌ای به عنوان «هیتلر جدید» نام برده که در منطقه خاورمیانه ظهور کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات روز سه‌شنبه خود به سیاست دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل هم اعتراض کرده و آن را «غلط زیادی» خوانده است.

وی گفته است: «آنها [آمریکا] قادر به انجام چنین کاری نخواهند بود و تلاش‌های آنها به سرانجام نخواهد رسید».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفته است: «نباید اجازه داد اختلافات و جنگ و خونریزی در دنیای اسلام که عامل اصلی آن نیز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند، زمینه‌ساز حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی شود».

سیاست جدید آمریکا در قبال اورشلیم یا بیت‌المقدس با واکنش منفی کشورهای جهان اسلام مواجه شده است که از موضع فلسطین در این باره حمایت می‌کنند.

با استفاده از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علی خامنه‌ای و وبسایت رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG