لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

خاوری در دادگاه غیاباً به ۳۰ سال زندان محکوم شد


محمودرضا خاوری، رئیس اسبق بانک ملی
محمودرضا خاوری، رئیس اسبق بانک ملی

رئیس دادگاه انقلاب تهران خبر داد که محمودرضا خاوری، رئیس اسبق بانک ملی و از متهمان پرونده مشهور به «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی»، به صورت غیابی به ۳۰ سال زندان و سه میلیون دلار جریمه محکوم شده‌است.

موسی غضنفرآبادی روز شنبه، ۱۸ آذر، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که محمود رضا خاوری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳۰ سال زندان و جریمه محکوم شده‌است.

براساس این گزارش، آقای خاوری به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی کشور» به ۲۰ سال و به دلیل «اخذ رشوه» به ۱۰ سال محکوم شده‌است.

به گفته آقای غضنفرآبادی، مدیر عامل اسبق بانک ملی همچنین به جریمه نقدی «معادل مبلغ رشوه ۳ میلیون دلاری» محکوم شده‌است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، براساس این حکم قرار است دادسرا اموال باقی‌مانده از آقای خاوری در ایران را بفروشد و در ازای بخشی از محکومیت او به جریمه و رد مال، مصادره کند.

این حکم به صورت غیابی و در دادگاه اولیه صادر شده و در صورت اعتراض آقای خاوری در دادگاه تجدید نظر بررسی خواهد شد.

جلسه رسیدگی به پرونده آقای خاوری روز سه‌شنبه، ۳۰ آبان و بدون حضور او برگزار شده بود. وی سال ۹۰ میلادی از ایران خارج شد و از آن زمان تاکنون در کانادا به سر می‌برد.

در پرونده مشهور به «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» مه‌آفرید خسروی، متهم ردیف اول، این پرونده اعدام شد.

در جلسات محاکمه بارها نام مدیران وقت بانک‌های ملی و صادرات هم به میان آمد. با این حال پس از فرار آقای خاوری، محمد جهرمی، مدیر عامل وقت بانک صادرات، نیز به این دادگاه احضار نشد.

مقامات قوه قضائیه اعلام کرده‌اند که برای آقای جهرمی و چهل متهم دیگر این پرونده در دادگاه دیگری حکم صادر شده‌است. با این حال جزئیات این حکم اعلام نشده‌است.

برخی از وب‌سایت‌های مخالف حکومت ایران دلیل محاکمه نشدن آقای جهرمی در دادگاه اولیه این پرونده را سوابق او از جمله معاونت اجرایی شورای نگهبان و وزیر کار در دولت اول محمود احمدی‌نژاد دانسته‌اند.

پیش از این برخی کارشناسان حقوقی اعلام کرده بودند که محاکمه غیابی محمودرضا خاوری در ایران «جنبه نمادین» دارد و از آن جا که او در ایران نیست و شاید اموال چندانی هم در ایران نداشته باشد، برگزاری دادگاه و صدور چنین حکمی فاقد ضمانت اجرایی است.

همزمان با انتشار خبر صدور حکم دادگاه آقای خاوری، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که وی در کانادا به قتل رسیده‌است.

در واکنش به این خبرها، خبرگزاری ایسنا روز شنبه نوشت که «پیگیری‌های صورت گرفته از دستگاه قضایی در این خصوص به نتیجه‌ای مبنی بر تکذیب یا صحت مرگ خاوری نرسیده‌است».

خانواده آقای خاوری یا مقامات کانادایی نیز دراین باره سخنی نگفته‌اند.

XS
SM
MD
LG