لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

مقام‌های ارشد کره جنوبی و کره شمالی دیدار کردند


از راست: ری سان‌گوان، رئیس هیئت مذاکره‌کننده کره شمالی و چو میانگ‌گیون، رئیس هیئت کره جنوبی
از راست: ری سان‌گوان، رئیس هیئت مذاکره‌کننده کره شمالی و چو میانگ‌گیون، رئیس هیئت کره جنوبی

مقام‌های کره شمالی و کره جنوبی، صبح روز سه‌شنبه ۱۹ دی، برای نخستین بار طی بیشتر از دو سال، دور تازه‌ای از مذاکرات رسمی را آغاز کردند.

در پی دیدار مقام‌های دو طرف، کره شمالی موافقت کرد که تیمی از ورزشکاران خود را به المپیک زمستانی کره جنوبی بفرستد.

مقام‌های دو کره گرد هم آمدند تا در مورد شرایط و حضور احتمالی کره شمالی در المپیک زمستانی در کره جنوبی (۹-۲۵ فوریه)، و نیز کاهش تنش‌ها و بهبود روابط سئول و پیونگ‌یانگ صحبت کنند.

وزارت اتحاد دو کره، نهادی در کره جنوبی که ناظر بر امور و روابط با کره شمالی‌ست، می‌گوید مذاکرات از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه، در روستای پان‌مون‌جام، در منطقه حائل نظامی، آغاز شد.

در تصاویری از این دیدار چو میانگ‌گیون، وزیر اتحاد دو کره و رئیس هیئت کره جنوبی و ری سان‌گوان، رئیس هیئت مذاکره‌کننده کره شمالی در حالی که با یکدیگر دست داده‌اند، دیده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، رئیس هیئت شمال گفته است: ما با امید به وجود رویکردی جدی و صادقانه به این مذاکرات آمده‌ایم… تا برای مردم [شبه‌جزیره] کره که انتظارات زیادی از گفت‌وگوها دارند، نتیجه‌بخش باشد.

وزیر کره جنوبی نیز ابراز امیدواری کرده‌است که گفت‌وگوها با «جدیت» همراه باشد و «دوام بیاورد».

دیدارها میان دو طرف برای بیشتر از دو سال متوقف شده بود. تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، با افزایش آزمایش‌های نظامی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ و افزایش کشمکش‌های لفظی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، به‌طور قابل‌توجهی تشدید شده‌است.

با این همه مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و دولت او که لیبرال و هوادار مذاکره با پیونگ‌یانگ به شمار می‌روند، طی ماه‌های گذشته تلاش کرده بودند تا بخت احیای گفت‌وگو با همسایه جنوبی را زنده نگه دارند. در همین راستا نیز سئول چندین بار نگرانی خود را از افزایش تنش‌ها مطرح کرده و تلویحا خواستار آن شده بود که در صورت وقوع جنگ احتمالی، پیشاپیش از آن باخبر شود.

سئول در عین حال از ایالات متحده خواست برای جلوگیری از یک بحران احتمالی در جریان المپیک زمستانی کره جنوبی، رزمایش نظامی مشترک را به تعویق بیاندازد.

مون جه‌این ابراز امیدواری کرده‌است که بهبود روابط دو کشور، به مسئله خلع سلاح اتمی کره شمالی و مذاکرات احتمالی میان پیونگ‌یانگ و واشینگتن نیز یاری برساند.

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در پیام سال نوی میلادی خود مسئله مذاکرات و کاهش تنش‌ها میان دو کره را مطرح کرد. پس از آن نیز سئول و پیونگ‌یانگ رسما موافقت خود را برای انجام مذاکرات، علام کردند.

تظاهرات حکومتی در حمایت از سخنرانی کیم جونگ‌اون در کره شمالی
تظاهرات حکومتی در حمایت از سخنرانی کیم جونگ‌اون در کره شمالی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز ۱۶ دی گفته بود فراهم‌شدن زمینه چنین مذاکراتی ناشی از سیاست‌های اوست: «این یک آغاز است و آغاز بزرگی‌ست. اگر به خاطر من نبود آن‌ها مذاکره‌ای با هم نمی‌کردند». آقای ترامپ ضمن ابراز امیدواری برای نتیجه‌بخش بودن دیدارها گفته تحت پیش‌شرط‌هایی حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی‌ست.

البته کره جنوبی انجام احتمالی مذاکرات را در روزهای پایانی سال گذشته، پیش‌بینی کرده بود. وزارت اتحاد دو کره در برآوردی در پایان ۲۰۱۷ این احتمال را مطرح کرده بود که پیونگ‌یانگ در سال جدید به «ظرفیت‌های اتمی و موشکی خود خواهد افزود» و «به‌دنبال راهی برای مذاکره» خواهد گشت.

با استفاده از خبرگزاری دولتی کره جنوبی، اسوشیتدپرس و رادیو فردا/ ت.ت
XS
SM
MD
LG